مزدا 3 بهمن موتور در یک قدمی بازار ، راهنمای جامع مزدا 3 چینی در ایران

به گزارش هیو بلاگ، چیزی به ورود دوباره مزدا 3 بهمن موتور به بازار خودرو ایران نمانده است. مزدا 3 که هنوز هم با پسوند نیو در کشورمان شناخته می گردد قرار است دوباره به وسیله بهمن موتور به دست خریداران ایرانی برسد. اما این مزدا 3 نیو! محصول مشترک چانگان و مزدا برای بازار داخلی کشور چین است. این سدان فوق العاده براساس اطلاعات منابع مطلع، با موتور دو لیتری تنفس طبیعی در جاده های کشورمان تردد خواهد نمود.

مزدا 3 بهمن موتور در یک قدمی بازار ، راهنمای جامع مزدا 3 چینی در ایران

مزدا 3 بهمن موتور

بیت ران - محمد فتح اللهی - مزدا 3 بهمن موتور گرچه در کشور چین مونتاژ می گردد، اما کاملاً براساس استانداردهای MAZDA روند فراوری آن ادامه دارد.

Changan Mazda نام یک سرمایه گذاری مشترک است که مقر آن در استان Nanjing چین است. این سرمایه گذاری مشترک در تیر ماه امسال، 100 درصد از سهام FAW Group را خریداری کرد تا محصولات فاو از این به بعد FAW Mazda نامیده شوند.

چانگان و مزدا هر کدام به طور مشترک 50 درصد از سهام این سرمایه گذاری مشترک را در اختیار دارند و هدف این برند نو، فراوری خودروهای سواری مزدا در بازار خودرو چین است.

اگر به کمی قبل برگردیم، باید گفت که در سال 2012 MAZDA و FORD تصمیم گرفتند که با CHANGAN برای فراوری محصولات خود توافق نمایند.

مزدا و فورد به همراه چانگان پیش تر شرکتی به نام Changan Ford Mazda Automobile Co را مشترکاً اداره می کردند. در این شرکت محصولات فورد و مزدا به وسیله چانگان برای بازار خودرو چین فراوری می شدند. اما در سال 2012 مزدا و فورد تصمیم به بازسازی این شرکت گرفتند.

در نتیجه این نوسازی، فورد و چانگان شرکتی جداگانه با نام CHANGAN FORD با سرمایه گذاری مشترک 50:50 تأسیس کردند. همین اتفاق برای مزدا و چانگان نیز رخ داد. یعنی یک هولدینگ بسیار بزرگ، به دو شرکت مستقل کوچک تر تقسیم شد.

قیمت مزدا 3 در بازار خودرو چین چقدر است؟

مدل های 2023 این سدان فوق العاده در بازار خودرو چین با موتورهای 1.5 لیتری تنفس طبیعی و 2 لیتری تنفس طبیعی به فروش می رسند.

مقرون به صرفه ترین تیپ مزدا 3 با موتور 1.5 لیتری در چین به بهای 89 هزار و 900 یوان به دست چینی ها می رسد. براساس نرخ تبدیل ارز امروز، این رقم برابر با 614 میلیون و 916 هزار تومان است.

گرانترین و فول ترین تیپ مزدا 3 با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی نیز قیمتی برابر با 141 هزار و 900 یوان دارد. این رقم نیز پس از تبدیل ارز معادل 970 میلیون و 596 هزار تومان است.

از آنجایی که بسیاری از خودروهای مونتاژی و وارداتی بهمن موتور با نسخه های چینی متفاوت هستند، باید منتظر بود و دید که این خودروساز کدام تیپ از مزدا 3 را با چه سطح از امکانات رفاهی سفارش خواهد داد. این بدان معناست که امکان دارد نسخه فول دو لیتری مزدا 3 در بازار ایران امکاناتی مانند دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط و… را نداشته باشد.

مشخصات فنی مزدا 3 بهمن موتور برای بازار ایران

همانطور که عنوان شد، مزدا 3 بهمن موتور در بازار خودرو چین با دو موتور به دست مشتریان آن کشور می رسد. منابع مطلع اعلام کردند که نسخه های وارداتی این خودرو به ایران مجهز به موتور دو لیتری تنفس طبیعی هستند. به نظر می رسد BM Cars بهمن موتور در نظر دارد نسخه های فول این خودرو را در بازار خودرو ایران ارائه کند.

موتور دو لیتری این خودرو با کد PE فراوری می گردد و حجمی برابر با 1998 سی سی دارد. این قوای محرکه 4 سیلندر و 16 سوپاپه است.

موتور دو لیتری مزدا 3 در دور 6 هزار دور در دقیقه می تواند 158 اسب بخار نیرو فراوری کند. گشتاور این موتور نیز 202 نیوتن متر است که از دور 4 هزار در دسترس راننده قرار گرفته است.

نیرو و گشتاور این موتور به وسیله گیربکس 6 سرعت اتوماتیک (AT) به محور جلو مزدا 3 بهمن موتور منتقل می گردد. شتاب صفر تا صد این سدان زیبا به طور رسمی اعلام نشد، اما خریداران مدل دو لیتری می توانند تا 213 کیلومتر در ساعت با مزدا 3 به شتاب گیری خود ادامه دهند.

مزدا 3 برای حرکت با این موتور احتیاج به 50 لیتر بنزین دارد که با مصرف 5.8 لیتر در هر صد کیلومتر، می تواند تا شعاع 862 کیلومتر را بدون احتیاج به سوخت گیری مجدد پشت سر بگذارد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که موتور GDi مزدا 3 احتیاجمند بنزین با اکتان حداقلی 92 است. این موتور که استاندارد National VI (معادل یورو شش چین) را دریافت کرد، دارای سرسیلندر و سیلندرهای آلومینیومی است.

موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی مزدا 3

اما بد نیست درباره موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی مزدا 3 نیز کمی اطلاعات بدست آوریم. این موتور در چین P5 نام دارد و حجم آن 1496 سی سی است. این قوای محرکه می تواند 117 اسب بخار در 6100 دور در دقیقه نیرو و 148 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه گشتاور فراوری کند.

تمامی نیرو و گشتاور این موتور هم به وسیله گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (AT) به محور جلو منتقل می گردد. مصرف سوخت مزدا 3 با این موتور 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر است.

امکانات رفاهی مزدا 3 بهمن موتور

از آنجایی که بهمن موتور یا BM Cars قرار است نمونه دو لیتری تنفس طبیعی مزدا 3 را وارد بازار خودرو ایران کند، بهتر است امکانات رفاهی فول ترین و گران ترین نسخه این خودرو را آنالیز کنیم. اگر نمونه وارداتی بهمن موتور چنین امکاناتی را نداشت، باید بدانیم که با نسخه فول این خودرو روبرو نیستیم.

مزدا 3 در گران ترین تیپ خود با رینگ های 18 اینچی و تایرهای 215/45 به فروش می رسد. ترمز پارک برقی در تمامی مدل های این خود استاندارد است و تایر زاپاس هم برای این خودرو وجود ندارد. به جای آن خریداران کیت تعمیر و پنچری را از نمایندگی تحویل خواهند گرفت.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ های راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای در همه مدل ها وجود دارند. حتی ایربگ های زانو هم در مدل های لوآپشن این سدان دورگه مشاهده می شوند.

تیپ فول این خودرو دارای سنسورهای پارک جلو و عقب، هشدار برخورد از عقب، دوربین 360 درجه، کروز کنترل آداپتیو، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید و سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی است.

از امکانات دستیار راننده که i-ACTIVSENSE نام دارد نیز می توان به هشدار نقاط کور، رادار حرکت بین خطوط، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو و ترمزهای اکتیو اشاره نمود.

جلوپنجره مزدا 3 قابلیت باز و بست شدن را دارد تا هم به آیرودینامیک آن یاری کند و هم موجب کاهش مصرف سوخت این خودرو گردد.

کلیدهای تعویض دنده در پشت فرمان، نمایشگر پشت آمپر 7 اینچی، هدآپ دیسپلی، تنظیم برقی صندلی راننده، نمایشگر معمولی 8.8 اینچی، دستیار صوتی، اسپیکرهای 8 گانه، چراغ های LED، سنسور باران و ایرکاندیشن دو نقطه ای با خروجی تهویه عقب و فیلتر PM2.5 تمامی امکانات تیپ فول این خودرو هستند.

آمار فروش مزدا 3 بهمن موتور در چین

مزدا 3 که در چین Mazda Axela نام دارد، اکنون در رده 23 پرفروش ترین سدان های کامپکت در چین قرار گرفته است. جالب است بدانیم که سدان هایی مانند چری آریزو 8 و چانگان UNI-V که به زودی به ایران می آیند، نسبت به مزدا 3 خریداران بیشتری در چین دارند.

اما موفقیت های این سدان خوش چهره را در فروش نباید دست کم گرفت. روزانه بیش از 59 هزار و 600 نفر این خودرو را به صورت نو و دست دوم در چین خریداری می نمایند.

در ژانویه امسال 2206 دستگاه از این خودرو به وسیله چینی ها خریداری شد. این رقم در ماه فوریه به 2215 دستگاه رسید و 2419 دستگاه هم در ماه مارس از نمایندگی های این برند خارج شدند.

در آوریل امسال (فروردین ماه) تعداد خریداران این خودرو به 1236 نفر رسید و در May تعداد 2361 متقاضی برای خرید آن اقدام کردند. این رقم فروش در ماه June (تیر ماه) به 1587 دستگاه رسید و در جولای (مرداد ماه) 2891 نفر مزدا 3 خود را از نمایندگی های این برند دریافت کردند.

اما هم زمان با انتشار خبر ورود این خودرو به ایران، رقم فروش مزدا 3 برای شهریور ماه هم در بازار خودرو چین اعلام شد. منابع رسمی چینی بیان کردند که این خودرو در ماه آگوست 6 هزار دستگاه فروش را به ثبت رساند که یک رکورد برای امسال میلادی بود.

این احتمال وجود دارد که بخش زیادی از این خودروها، راهی بازار کشورمان شوند. مزدا 3 خودرویی بسیار ارزشمند برای بازار خودرو ایران است که احتیاج به هیچ توصیف و تمجیدی ندارد.

نسخه چینی این خودرو هم هیچ تفاوتی در بحث ساختار با نمونه ژاپنی خود ندارد. گواه این موضوع، رقم فروش بسیار خوب مزدا 3 در چین است که از زمان اولین عرضه (2019) تا به امروز هنوز موقعیت خود را به عنوان یک خودرو قابل اعتماد از دست نداده است.

قیمت لاستیک در بازار افزایشی شد + قیمت لاستیک های پرمصرف به چه رقمی رسید؟

مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو در این شرایط شروع می گردد

تغییرات عمده در سورن پلاس ایران خودرو / از ایمنی تا مصرف سوخت

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

منبع: بیت ران
انتشار: 2 مهر 1402 بروزرسانی: 2 مهر 1402 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 14187

به "مزدا 3 بهمن موتور در یک قدمی بازار ، راهنمای جامع مزدا 3 چینی در ایران" امتیاز دهید

2 کاربر به "مزدا 3 بهمن موتور در یک قدمی بازار ، راهنمای جامع مزدا 3 چینی در ایران" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزدا 3 بهمن موتور در یک قدمی بازار ، راهنمای جامع مزدا 3 چینی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید