شهرهای هوشمند جهان را بشناسید

به گزارش هیو بلاگ، شهرهای هوشمند جهان چه شهرهایی هستند؟

در تمامی کلانشهرهای جهانی، تورم جمعیت بیش از پیش شده است. به طوری که زیرساخت ها و خدمات شهری تحت فشار قرار گرفته است. سازمان ملل پیش بینی می کند که تا اواسط قرن، 84 درصد مردم در شهرهای پیشرفته و 68 درصد جمعیت در شهرهای در حال توسعه جهان زندگی خواهند کرد. اما اینکه چگونه شهرها می توانند انرژی، آب و سایر نیازهای اساسی این شهروندان را تامین کنند، بحث برانگیز شده است. از این رو بسیاری از کشورهای جهان درصدد هستند تا با فناوری اینترنت اشیا، شهرهای هوشمندی را ایجاد کنند. در واقع در شهرهای هوشمند جهان مدیریت شهری برپایه فناوری اطلاعات صورت می گیرد. اگر با شهرهای هوشمند در جهان آشنایی ندارید، با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید. در این مقاله قصد داریم تا امکانات و خدمات شهرهای هوشمند را با شما به اشتراک بگذاریم.

شهرهای هوشمند جهان را بشناسید

سنگاپور

سنگاپور در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته است . این شهر با حدود 8000 نفر در هر کیلومتر مربع، دومین جمعیت پرجمعیت جهان به تعداد می آید. دولت سنگاپور در مواجهه با سالخوردگی جمعیت، در پی پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات بوده تا افزایش بهره وری در اقتصاد را به همراه داشته باشد.

از این رو تقریباً 95 درصد خانه های سنگاپور به پهنای باند و جریان آزاد اطلاعات دسترسی دارند. از آنجایی که 80 درصد ساکنان سنگاپور در خانه های دولتی زندگی می کنند، سازمان های دولتی درصدد هستند تا خانه ها را در زمینه مدیریت انرژی هوشمند کنند.

اینگونه که مهندسان در ساخت و ساز ساختمان ها اندازه جریان باد، نفوذ خورشید و منطقه ها سایه دار را برای طراحی بهتر و استقرار ساختمان های نو تجزیه و تحلیل می کنند. به عبارتی دولت تا سال 2022 قصد دارد روشنایی هوشمند و کم مصرف را برای همه جاده ها اجرا و صفحات خورشیدی را در پشت بام 6000 ساختمان نصب کنند.

دبی

امارات درصدد است تا کلیه خدمات دولتی شهر دبی را دیجیتالی کند. این خدمات شامل حمل و نقل، ارتباطات، زیرساخت ها، برق، خدمات اقتصادی و برنامه ریزی شهری می شود. تقریباً 90 سرویس دولتی اکنون دیجیتالی شده و از طریق برنامه DubaiNow قابل دسترسی هستند. مقامات شهری می گویند پس از اتمام پروژه 900 میلیون درهم امارات (245 میلیون دلار) در حذف معاملات کاغذی صرفه جویی خواهد شد.

به گفته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دبی، سیستم نظارت بر رانندگان اتوبوس با استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد که حوادث رانندگی ناشی از خستگی را تا حد زیادی کاهش داده است. همچنین در حال حاضر این شهر دارای سه ایستگاه پلیس خودمختار است که در آن افراد می توانند بدون صحبت با شخصی جریمه پرداخت کنند یا وقایع را گزارش دهند.

اسلو

مرکز نروژ، اسلو در لیست شهرهای هوشمند جهان واقع شده است، به این دلیل که نروژ درصدد است تا تغییراتی در آب و هوای این کشور رخ دهد. اسلو با استفاده گسترده از سنسورهای هوشمند، کنترل روشنایی، گرمایش و سرمایش ساختمان ها را بعهده گرفته است. در حال حاضر، بیش از 2000 ایستگاه شارژ برای وسایل نقلیه الکتریکی وجود دارد که صاحبان آنها مجبور نیستند اقتصادیات فروش را پرداخت کنند. همچنین صاحبان این ایستگاه حق پارکینگ، شارژ و حمل و نقل رایگان در کشتی ها را دارند.

نروژ از برنامه خود برای ساختن یک شهر هوشمند پایدار در 260 هکتار نزدیک به فرودگاه اسلو خبر داده است. این شهر طراحی شده که فقط با انرژی تنو پذیر تأمین شود. سیستم های مبتنی بر سنسور، روشنایی خیابان و ساختمان را به صورت اتوماتیک همراه با مدیریت و امنیت پسماند را کنترل خواهند کرد. همچنین در این شهر فقط وسایل نقلیه الکتریکی اجازه تردد خواهند داشت.

کپنهاگ

مرکز دانمارک در حال حرکت به سمت توسعه هوشمندانه یکپارچه با سیاست های زیست محیطی است. در سیستم هوشمند شهری کپنهاگ سیستم های پارکینگ، چراغ های راهنمایی، ساختمان ها، شارژ وسایل نقلیه الکتریکی به صورت هوشمند انجام می شود. به طور مثال در کپنهاگ دوچرخه سواران بسکمک وجود دارند. از این رو از طریق برنامه ای هوشمند دوچرخه سواران راهنمایی می شوند که در حد فاصل چراغ سبز بعدی با چه سرعتی پدال بزنند.

همچنین کاربران می توانند از طریق این سیستم هوشمند فاصله دوچرخه سواری و کالری سوزانده شده را اندازه گیری کنند. گروه آنلاین دیگری نسبت به فعالیت پلیس مربوط به دوچرخه هشدار می دهد، دوچرخه سواران می توانند اطلاعات را برای جلوگیری از جریمه استفاده کنند.

بوستون

این شهر یکی از اولین شهرهایی بود که ابتکارات هوشمند را تجربه کرد. برنامه اصلی آن شامل مشارکت شهروندان یا شهرنشینی مشارکتی است. به عبارتی شهروندان می توانند با استفاده از مجموعه ای از برنامه ها، اطلاعات پارکینگ را دریافت کنند، امور خدماتی را گزارش دهند یا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

همچنین کاربران می توانند در هر نقطه از شهر، مسائل شهری را گزارش دهند یا حتی اتوبوس مدرسه کودک خود را ردیابی کنند. از آنجایی که ترافیک های سنگین در بوستون مشهور است، از این رو یک کیوسک دیجیتالی وجود دارد که اطلاعات مربوط به زمان واقعی اتوبوس ها، قطارها و همچنین نرخ سهام دوچرخه، سهام اتومبیل و سایر خدمات را به شهروندان ارائه می دهد.

آمستردام

شهر هلند با اشتیاق از مفاهیم و فن آوری های هوشمند استقبال می کند، از این رو آمستردام یک پایگاه داده باز با 12000 مجموعه داده از هر منطقه شهری ایجاد کرده است. به طوری که کاربران می توانند با استفاده از دستگاه های بلوتوث به داده ها دسترسی پیدا کنند. بسکمک از ساکنان از دوچرخه استفاده می کنند اما سیستم عامل های مشترکی بین رانندگان خودرو ها و مسافران را وجود دارد که نزدیک ترین وسیله نقلیه را به مسافر و نزدیکترین مسافر را به راننده نشان می دهد.

یک شبکه هوشمند کوچک در توسعه مسکن در آمستردام در حال ساخت است. جایی که برق براساس تقاضا، توزیع و ذخیره می شود. پروژه شبکه هوشمند دیگری در دست توسعه است که از دی اکسید کربن برای تولید برق استفاده خواهند کرد. آمستردام همچنین دارای نورپردازی هوشمند با چراغ های LED قابل تنظیم است، با این وجود عابران پیاده و دوچرخه سواران می توانند با استفاده از یک اپلیکیشن، نور را هنگام عبور از محل افزایش داده و پس از عبور نور آن را کم کنند.

نیویورک

نیویورک برنامه آزمایشی را آغاز کرد که صدها حسگر هوشمند و یک شبکه گسترده کم مصرف را در چندین منطقه تجاری قرار داده بود. این داده های هوشمند هم به مدیریت پسماند ها کمک می کنند. به طوریکه سطل های زباله مجهز به سنسور های هوشمند هستند که در صورت پر بودن، اطلاعات به گروه دفع زباله یا بازیافت آنها داده می شود.

همچنین در شهر هوشمند نیویورک، اداره پلیس نرم افزار تحت وب HunchLab را آزمایش کرده که از اطلاعات جرایم قبلی مدل سازی می کند تا بتواند جرایم پیش رو و نحوه مقابله با آنها را پیش بینی کند. این آزمایش باعث کاهش قابل توجه جرایم خشن شده است.

طاهره یلفانی

  • بهترین مراکز خرید مشهد با قیمت مناسب
  • عروسک های بومی ایران که ثبت ملی شده اند
  • مزایای اقامت یکساله ترکیه

Set your Author Custom HTML Tab Content on your Profile page

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: فلای تودی
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8839

به "شهرهای هوشمند جهان را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرهای هوشمند جهان را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید