آنالیز نقش آموزش در صنعت گردشگری

به گزارش هیو بلاگ، ایسنا/ این خبر به جهت آنالیز نقش آموزش در صنعت گردشگری برای شما مخاطبان گرامی نوشته شده است.

آنالیز نقش آموزش در صنعت گردشگری

مهرداد فرشیدی، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بینالود مشهد با بیان اینکه ما در تمام ارکان و فعالیتهای مرتبط با جهانگردی احتیاجمند آموزش هستیم، میگوید: در جهانگردی 6 رکن اصلی شامل حمل و نقل، اقامت، پذیرایی، مدیریت جاذبه ها، راهنمایان و مراکز خرید وجود دارد که نوع برخورد و تعامل افراد شاغل در هر کدام از این فعالیت ها با جهانگردان متفاوت و پایه و اساس علمی و تجربی دارد و برای ارائه خدمات بهینه به جهانگردان، احتیاج به آموزش های مداوم و مقطعی لازم و ضروری است.

وی پیرامون آنالیز نقش آموزش در صنعت جهانگردی بیان می نماید: آموزش مداوم و به روز، باعث افزایش آگاهی و علم افراد می شود و اهمیت این موضوع به این معناست که افراد آموزش دیده با اشراف کامل به جهانگردی و قوانین مربوط به آن، خدمات مطلوب تری را به جهانگردان ارائه دهند که در جلب رضایت آنها و توسعه جهانگردی بین المللی و داخلی تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به اینکه در صنعت جهانگردی ارائه خدمات بهینه به جهانگردان در جلب رضایت آنها بسیار مهم است، برای تحقق این مهم ضروری است به آموزش های علمی در زمینه های مختلف جهانگردی جدی تر از گذشته توجه شود.

فرشیدی تصریح می نماید: ما برای توسعه جهانگردی در کشور احتیاج به بازاریابی، تبلیغات گسترده، مشتری مداری، ارائه خدمات نوین و تعامل با جهانگردان داریم، تحقق تمام این موارد در گرو آموزش صحیح است اما متاسفانه بسیاری از افرادی که متولی جهانگردی در ایران بوده و برای این صنعت در کشورمان تصمیم گیری می نمایند، خود از علم آکادمیک و حتی تجربی در این صنعت پویا و پرطرفدار در سطح دنیا بی بهره هستند.

وی پیرامون آنالیز نقش آموزش در صنعت جهانگردی عنوان می نماید: همانطور که تجربه در انجام وظایف کاری لازم و ضروری است باید به علوم دانشگاهی بیش از پیش اهمیت داد. بنابراین تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در جهانگردی را متحول نموده و بازدهی فعالان در بازار جهانگردی را ارتقا دهد.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بینالود مشهد خاطرنشان می نماید: برای پیروزیت و پیشرفت در جهانگردی و استفاده مناسب از ظرفیت موجود در صنعت باید در وهله نخست اقدام به هماهنگ کردن مباحث آموزشی در سطوح مختلف تعلیماتی با استفاده از دانش افراد متخصص در جهانگردی نموده و قبول کنیم که تربیت صحیح نیروی انسانی متخصص، باید سرلوحه اقدامات اولیه در برنامه ریزی و توسعه جهانگردی قرار گیرد و برای نیل به اهداف کلان در جهانگردی باید به امر آموزش بیش از پیش توجه کنیم.

همسو نبودن آموزش های آکادمیک با احتیاج صنعت جهانگردی یکی از معضلات حوزه آموزش است

مهنا نیک بین، دبیر باشگاه جهانگردی فرهنگی پایدار یونسکو ایران می گوید: عدم همسویی آموزش های آکادمیک و کوتاه مدت جهانگردی با احتیاج صنعت جهانگردی و هتلداری یکی از معضلات این حوزه است که بار مالی و زمانی زیادی را نیز به همراه دارد.

وی پیرامون آنالیز نقش آموزش در صنعت جهانگردی اظهار می نماید: متاسفانه بسیاری از مراکزی که آموزش های جهانگردی و هتلداری را برعهده دارند از کارگاه ها، دروس عملی هتلداری و جهانگردی مانند کارگاه های پذیرایی، آشپزی، شیرینی پزی و...برخوردار نیستند و آموزش ها را صرفا به صورت تئوری ارائه می دهند و کمتر به آموزش های عملی در محیط و در قالب گشت های آموزشی می پردازند.

نیک بین با بیان اینکه این عوامل ضعف در حوزه آموزش است، اضافه می نماید: زمانی که دانشجویان پس از چهار سال از دوره کارشناسی فارغ التحصیل می شوند، هیچ تجربه عملی ندارند و متاسفانه زمانی که صاحبان کسب و کار می خواهند آنها را جذب نمایند، باید مجدد دوره های عملی را در محیط کار برای آنها برگزار نمایند تا مطابق احتیاج صنعت آموزش داده شوند که این امر هزینه و زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد.

وی عنوان می نماید: یکی از معضلات این حوزه عدم همسویی آموزش های آکادمیک و کوتاه مدت جهانگردی با احتیاج صنعت جهانگردی و هتلداری است که متاسفانه این معضل را در این فضا ایجاد نموده و بار مالی و زمانی زیادی را در این زمینه تحمیل می نماید. موضوع دیگری که امروز در زمینه آموزش جهانگردی و هتلداری به عنوان یک معضل با آن روبرو هستیم، این است که مقاطع آکادمیک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در بسیاری از مواقع مورد نظر نیست، زیرا همانطور که گفته شد عمده شغل هایی که در صنعت جهانگردی و هتلداری وجود دارد، سطح آکادمیک بسیار بالایی نمی طلبند و مبتنی بر تجربه کاری هستند.

این کارشناس جهانگردی تصریح می نماید: مدرک گرایی برای نیروهای کار این صنعت لزومی ندارد مگر اینکه بخواهند در سطح آکادمیک این رشته فعالیت های آموزشی داشته باشند یا به سطوح بالای مدیریتی دست پیدا نمایند که آن هم به تجارب عملی پیروز از پایین ترین سطح به بالا احتیاج دارد، به عنوان مثال یک مدیر پیروز هتل باید پله به پله از پایین ترین سطح کاری هتل تجربه نموده باشد تا به مدیریت هتل برسد و باید به تمامی زیربخش ها و نحوه عملکرد سیستمی آنها اشراف داشته باشد.

وی تاکید می نماید: مورد دیگری که در صنعت جهانگردی می تواند یک معضل باشد، عدم به روزآمدی سرفصل ها، متون و درسهایی است که ارائه می شود. متاسفانه آموزش های ارائه شده در کشور با احتیاجها و جهش های علمی که این صنعت در سطح بین المللی دارد، اصلا همسو نیستند و بسیاری از سرفصل های دانشگاهی تا همین چند سال اخیر بازنگری نشده بود و این عدم تطابق معضلی برای دانش پژوهان در بازار کار داخل و خارج از ایران است.

نباید به آموزش در حوزه جهانگردی نگاهی سیاسی وجود داشته باشد

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران نیز در این خصوص میگوید: از آنجایی که نظام آموزشی ما در حوزه جهانگردی ناکارآمد بوده و تعداد استادان متخصص در این زمینه کم است دولت باید برنامه ریزی های کلان خود در آموزش صنعت جهانگردی را جدی گرفته و نگاهی سیاسی به این موضوع نداشته باشد.

وی اذعان می نماید: به عقیده من مواردی که می تواند آموزش را در راستای توسعه جهانگردی به همراه داشته باشد، چالش های زیادی دارد که باید وارد مسائل جزئی تر از این موضوع شویم و توجه کنیم زمانی که با مقوله ای به نام جهانگردی روبرو هستیم، آن پیچیدگی ساختاری به واسطه میان رشته ای بودن جهانگردی را نیز در نظر بگیریم. کشور ما در حوزه آموزش جهانگردی ضعیف بوده و از این موضوع رنج می برد.

رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران خاطرنشان می نماید: حوزه آموزش در جهانگردی شامل 2 شاکله مهارت محور و آکادمیک می شود که گاهی اوقات اختلاف نظرهایی در مورد آکادمیک یا مهارتی بودن حوزه جهانگردی دیده می شود. این اختلاف دیدگاه ها تا مقدار ای ادامه دارد و در پاره ای از موارد مشاهده می کنیم که بخش آکادمیک، بخش مهارتی را قبول ندارد و بخش مهارتی، بخش آکادمیک را به رسمیت نمی شناسد.

وی می گوید: بنابراین نتیجه می گیریم که نظام آموزشی ما در این زمینه ناکارآمد بوده و تعداد استادان متخصص این حوزه نیز اندک است و به نوعی نظام آموزش عالی جهانگردی در کشور ما چندان اثربخش نیست و برنامه های راهبردی برای توسعه منابع انسانی در صنعت جهانگردی وجود ندارد. در نتیجه مهمترین دلایل نبود نیروی متخصص در جهانگردی همان مسائلی است که در نظام آموزش عالی جهانگردی نیز وجود دارد.

جواهرزاده خاطرنشان می نماید: با توجه به اینکه متخصصان و استادان زیادی در این حوزه حضور دارند، اما نقشی در برنامه ریزی های کلان کشور ایفا نمی نمایند و به طبع سهمی در برطرف مسائل و چالش های این حوزه نخواهند داشت، بنابراین دولت در برنامه ریزی های کلان خود آموزش صنعت جهانگردی را باید جدی گرفته و به این موضوع نگاه سیاسی نداشته باشد.

وی تصریح می نماید: احتیاج امروز ما توجه به پلتفرم های نو و بروز، استفاده از نوآوری و خلاقیت است که ضعف عمده ما در مباحث آموزشی این مسائل به خوبی دیده می شود. نیروهای متخصص بویژه افراد جوان فارغ التحصیل داخل و خارج وجود دارند که به صنعت جهانگردی وارد شدند و از این جهت بروز هستند و فضاهای خوبی نیز ایجاد می شود.

این کارشناس جهانگردی اظهار می نماید: حوزه آموزش در جهانگردی همچنان گرفتار سرفصل ها و متدهای معین شده قدیمی است که باید بروزرسانی و دوره های مبتنی بر مسائل روز طراحی و برگزار شود، چرا که نوآوری و ابتکار در آموزش صنعت جهانگردی حرف اول را می زند.

وی می گوید: متاسفانه طی سالهای گذشته مدرک گرایی و صدور مجوزهای بی رویه برای تاسیس موسسات علمی، آموزشی و حتی دانشگاهی منجربه شکل گیری فارغ التحصیلان بی کیفیت زیادی شده است. بخشی از فارغ التحصیلان ما از علم لازم در این زمینه برخوردار نیستند، زیرا آموزش های متنوع را فرا نگرفتند و نمی توانند جوابگوی احتیاج بازار باشند. در نهایت اثربخشی نظام آموزشی زمانی می تواند خود را نشان دهد که بتواند جوابگوی مسائل و مسائل بازار و صنعت باشد.

نبود الگوی معین، جهانگردی کشور را با افول همراه نموده است

محمد رحیمی خوش، استاد جهانگردی و هتلداری بیان می نماید: ما نتوانسته ایم در این سالها الگوی معینی در حوزه جهانگردی به دنیایان معرفی کنیم و تنها به واسطه سنت دینی ادعا می کنیم که مردمان میهمان نوازی هستیم اما متاسفانه عدم ارائه الگویی درست باعث شده جهانگردی ما رو به افول باشد.

وی خاطرنشان می نماید: ما در مشهد بیشتر در زمینه میهمان نوازی، آداب و معاشرت و الگوهای رفتاری احتیاج به آموزش داریم. افرادی که در خط مقدم صنعت جهانگردی و میهمان نوازی به عنوان مدیران ارشد، میانی یا کارمندان فعالیت می نمایند، باید با استانداردهای روز بین المللی در حوزه خود آشنا باشند اما متاسفانه متناسب با پیشرفت و توسعه استانداردهای بین المللی آموزش داده نمی شوند.

این کارشناس جهانگردی اذعان می نماید: اتفاقی که آموزش در حوزه جهانگردی بوجود می آورد، این است که قطعا رضایت را برای جهانگرد در پی دارد و زمانی که این رضایتمندی از سوی جهانگردان اتفاق می افتد، می تواند میهمان وفادار آن مقصد باشد و بارها به آن شهر سفر و حتی آن شهر را به دیگران هم معرفی کند.

وی عنوان می نماید: اولین موضوع آداب معاشرت و الگوهای رفتاری است که عمومیت دارد و از سطح کلی اجتماع بیرون می آید. دومین مسئله به سطح حرفه ای باز می شود که موضوع آموزش افراد در خط مقدم صنعت میهمان نوازی را در بر می گیرد و در این زمینه فعالیت می نمایند. این موارد باید با استانداردهای روز بین المللی در صنعت جهانگردی و میهمان نوازی آموزش داده شود. کشورهای بزرگی که در این زمینه صاحب نام هستند، به موضوعاتی مانند هتلداری، اقامت و حمل و نقل می پردازند و استانداردهای خود را بطور منظم و در سطح بین المللی ارتقا می دهند.

رحیمی خوش می گوید: ما احتیاجمند ارائه یک الگوی آموزشی و میهمان نوازی در شهر مشهد هستیم. ما در زمینه میهمان نوازی، آموزش جهانگردی و خدمات حرفه ای ظرفیت هایی در اختیار داریم که به صورت منظم و در سطح بین المللی در حال ارتقا و توسعه است و به وسیله فناوری، اطلاعات و ارتباطات میتوان آن را دریافت کرد و این اقدام باید به وسیله وزارت میراث فرهنگی در سطح حرفه ای آموزش داده شود.

در نتیجه به نظر می رسد یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی در حوزه آموزش صنعت جهانگردی در کشور این است که بخش آکادمیک و مهارت را بیشتر به هم نزدیک کنیم و هم افزایی خوبی را برای توسعه فعالیت های جهانگردی داشته باشیم تا در زمینه جهانگردی که صنعت مهمی بشمار می رود، پیروز عمل کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اسفند 1401 بروزرسانی: 28 اسفند 1401 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 13238

به "آنالیز نقش آموزش در صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز نقش آموزش در صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید