آیا نوشیدن قهوه با شکم خالی مسئله ای به وجود می آورد؟

به گزارش هیو بلاگ، قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر دنیا است؛ به طوری که در بعضی کشورها اندازه مصرف آن بعد از آب، در رتبه دوم محبوبیت واقع شده است.

آیا نوشیدن قهوه با شکم خالی مسئله ای به وجود می آورد؟

کافئین موجود در قهوه علاوه بر یاری به برطرف خستگی، به انرژی و هوشیاری بیشتر هم یاری نموده و می تواند عملکرد مغزی، ورزشی و حتی خلق و خوی شما را بهبود ببخشد. بعلاوه این نوشیدنی خوشمزه به کاهش وزن یاری نموده و از شما در برابر بیماری هایی مثل دیابت نوع 2، آلزایمر و بیماری های قلبی محافظت می نماید.

بسیاری از مردم دوست دارند که قهوه خود را اول صبح بعد از بیدار شدن بنوشند تا بتوانند انرژی خود را برای کار و طول روز حفظ نمایند. بعضی افراد ادعا می نمایند که نوشیدن قهوه با شکم خالی می تواند مسائل و عوارضی را برای سلامت با خود به همراه داشته باشد؛ در این مقاله از خبرنگاران مگ قصد داریم این ادعا را بیشتر آنالیز کنیم تا بفهمیم آیا حقیقت دارد یا خیر.

آیا نوشیدن قهوه با شکم خالی باعث مسائل گوارشی می گردد؟

تحقیقات نشان می دهند که تلخی قهوه ممکن است فراوری اسید معده را تحریک کند؛ به این ترتیب، بسیاری از مردم بر این باورند که قهوه می تواند معده شما را تحریک کند، علائم اختلالات روده مانند سندروم روده تحریک پذیر (IBS) را بدتر کند و باعث سوزش سر دل، زخم معده، حالت تهوع، رفلاکس اسید و سوء هاضمه گردد.

بعضی معتقدند که نوشیدن یک فنجان قهوه با شکم خالی مضر است، زیرا هیچ ماده دیگری در معده وجود ندارد که از آسیب های وارده به پوشش معده جلوگیری کند.

با این حال، تحقیقات نتوانسته اند ارتباطی بین قهوه و مسائل گوارشی پیدا نمایند؛ صرف نظر از اینکه قهوه را با معده خالی می نوشید یا خیر.

البته، بخش کوچکی از مردم به شدت به قهوه حساس هستند و به طور منظم سوزش سر دل، استفراغ یا سوء هاضمه را تجربه می نمایند، فراوانی و شدت این علائم بدون توجه به اینکه قهوه را با معده خالی می نوشند یا با غذا، ثابت می ماند.

با این حال، سیستم بدنی هر شخص منحصر به فرد بوده و مهم است که به نحوه واکنش بدن خود توجه کنید. اگر بعد از نوشیدن قهوه با معده خالی مسائل گوارشی را تجربه می کنید، اما زمانی که آن را با غذا بنوشید همچین اتفاقی رخ نمی دهد، بهتر است مقدار مصرف خود را بر اساس همین موضوع تنظیم کنید.

آیا نوشیدن قهوه با شکم خالی سطح هورمون استرس را بالا می برد؟

بحث رایج دیگر این است که نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است سطح هورمون استرس یا همان کورتیزول را افزایش دهد. هورمون کورتیزول به وسیله غدد فوق کلیوی شما فراوری می گردد و به تنظیم متابولیسم، فشار خون و سطح قند خون یاری می نماید. با این حال، سطوح بیش از حد مزمن این هورمون می تواند باعث مسائل سلامتی از جمله تحلیل استخوان، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی گردد.

سطح کورتیزول به طور طبیعی در زمانی که از خواب بیدار می شوید به اوج خود می رسد، در طول روز کاهش می یابد و دوباره در مراحل اولیه خواب به اوج خود می رسد. جالب اینجاست که قهوه فراوری کورتیزول را تحریک می نماید؛ بنابراین، بعضی افراد ادعا می نمایند که نوشیدن آن در اول صبح، زمانی که سطح کورتیزول به طور طبیعی بالاست، می تواند خطرناک باشد.

با این حال، فراوری هورمون کورتیزول در پاسخ به قهوه، در افرادی که به طور منظم آن را می نوشند، بسیار کمتر به نظر می رسد و حتی بعضی تحقیقات نشان می دهند که سطح این هورمون اصلا بالاتر نمی رود!

بعلاوه شواهد علمی کمی وجود دارند که ثابت نمایند خوردن قهوه با شکم پر باعث بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول نمی گردد.

حتی اگر اغلب قهوه نمی نوشید، هرگونه افزایش سطح کورتیزول موقتی خواهد بود. دلایل کمی وجود دارند که بخواهیم باور کنیم چنین اوج کوتاهی در سطح این هورمون منجر به عوارض طولانی مدت سلامتی گردد.

به طور خلاصه باید گفت که اثرات منفی سطوح بالای این هورمون می توانند به علت سندروم کوشینگ (یک بیماری هورمونی کمیاب که باعث ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول می گردد) باشد، و نه به خاطر نوشیدن قهوه.

عوارض جانبی دیگر

علاوه بر مواردی که آنالیز کردیم، قهوه می تواند دارای چند عارضه جانبی منفی باشد، صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی بنوشید یا خیر.

به عنوان مثال، کافئین می تواند اعتیادآور باشد و ژنتیک بعضی افراد ممکن است به این موضوع حساس باشد. اعتیاد به کافئین به این علت است که مصرف منظم قهوه می تواند ترکیبات شیمیایی مغز شما را تغییر دهد و برای ایجاد اثرات مشابه به مقادیر بیشتر کافئین احتیاج داشته باشد.

نوشیدن بیش از حد قهوه ممکن است منجر به اضطراب، بی قراری، تپش قلب و تشدید حملات پانیک گردد. حتی ممکن است در بعضی افراد منجر به سردرد، میگرن و فشار خون بالا نیز گردد. برای این مشکل، متخصصان توصیه می نمایند که مصرف کافئین خود را در حدود 400 میلی گرم در روز محدود کنید؛ یعنی معادل 4 تا 5 فنجان (0.95 تا 1.12 لیتر) قهوه.

از آنجایی که اثرات قهوه در بزرگسالان می تواند تا 7 ساعت ادامه داشته باشد، نوشیدن آن می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند؛ به خصوص اگر آن را در اواخر روز بنوشید.

در نهایت، کافئین می تواند به راحتی از جفت عبور کند و اثرات آن می تواند تا 16 ساعت بیشتر از حد معمول در زنان باردار و جنین آن ها باقی بماند. بنابراین، به زنان باردار توصیه می گردد که مصرف قهوه خود را به 1 تا 2 فنجان (240 تا 480 میلی لیتر) در روز محدود نمایند.

به خاطر داشته باشید که نوشیدن قهوه با معده خالی به نظر نمی رسد که بر قدرت یا دفعات این اثرات تأثیر بگذارد.

و در نهایت

بسیاری از مردم از نوشیدن قهوه در ابتدای صبح لذت بیشتری می برند. برخلاف افسانه هایی که وجود دارد، تحقیقات علمی کمی وجود دارند که نشان دهند نوشیدن قهوه با شکم خالی می تواند باعث مسائل گوارشی یا هورمونی گردد. اگر بدن شما به قهوه و کافئین حساس باشد، حتی اگر آن را با غذا هم بنوشید ممکن است دچار همان مسائل شوید. سعی کنید واکنش بدن خود به نوشیدن قهوه را در نظر بگیرید و به نسبت همان، در زمان مناسب نوشیدنی مورد علاقه تان را بنوشید.

منابع: Healthline, Eatthis

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 شهریور 1402 بروزرسانی: 17 شهریور 1402 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 14117

به "آیا نوشیدن قهوه با شکم خالی مسئله ای به وجود می آورد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا نوشیدن قهوه با شکم خالی مسئله ای به وجود می آورد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نوشیدن قهوه با شکم خالی مسئله ای به وجود می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید