4نکته که لازم است در هنگام کار بدانید

به گزارش هیو بلاگ، آیا می دانید روزانه چند نفر به دلیل رعایت نکردن مسایل ایمنی جان خودرا از دست می دهند؟

4نکته که لازم است در هنگام کار بدانید

کار، مقوله ای است که بشر از ابتدا تا به امروز با آن غریبه نبوده و می توان گفت محل کار، نوع پوشش و شرایط انجام کار و بخصوص مسئله ایمنی در کار، نکات مهم در این زمینه است. امروزه برای انجام اغلب کارها،تجهیزات ایمنی مناسب آن در نظر گرفته شده است. با توجه به صنعتی شدن جوامع و کشورها، طبیعتا کارها از آن حالت سنتی و قدیمی خارج شد و اشکال متنوع تری پیدا کرد. بنابراین همواره این نیاز احساس می شد که فعالان هر نوع از مشاغل مانند کارگران کارخانه ها، آشپزهای رستوران های بزرگ، پزشکان و پرستاران و حتی مشاغل کوچک تر نیز باید استفاده از لباس کار، کلاه و دستکش کار را برای ایمنی خود و همچنین رعایت اصول بهداشتی جدی بگیرند.

ما در ادامه این مطلب به بررسی چهار نکته مهم در هنگام کار که شامل پوشیدن لباس کار، کلاه، دستکش و کفش کار ایمن می شود پرداخته و با شما درباره تاثیری که این پوشش استحفاظی می تواند بر روی سلامت و دوام عمر کاری شما داشته باشد صحبت خواهیم کرد.

1. لباس کار باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

اندازه و سایز

یکی از موارد مهم هنگام تهیه لباس کار توجه به سایز آن است. هر فردی باید در لباس کاری که می پوشد احساس راحتی داشته باشد. لباس کار تنگ ممکن است شما را به هنگام فعالیت های کاری خسته و عصبی نماید. عکس آن هم صادق است، اگر لباس کار برای شما گشاد باشد ممکن است برای شما ایجاد مشکل کرده و جلوی دست و پای شما را بگیرد.

نوع پارچه

پارچه ای که برای تهیه لباس کار مورد استفاده قرار می گیرد باید از میزان پلاستیک بسیار کمی برخوردار باشد. زیرا پارچه هایی که پلاستیک شان زیاد است، هنگام کار در مناطق و یا محیط های گرم و همچنین مکان هایی که هوا در آن جریان کمی دارد، برای پوست بدن مشکلاتی را به وجود می آورد و یا در برخورد با مواد آتش زا دچار اشتعال می شود.

نوع دوخت لباس کار

شاید ما به عنوان کسی که قرار است لباس کار خاصی را بپوشیم توجه چندانی به نوع دوخت لباس کار نداشته باشیم. اما این نکته واقعا مهم است؛ زیرا اگر لباس کار دوخت محکمی نداشته باشد، پس از مدتی درزهای آن باز شده و شما را با مشکل در ظاهر لباس و خطر روبرو خواهد کرد. بهتر است افرادی که از لباس کار استفاده می نمایند هر چند وقت یکبار تمامی قسمت های آن را بررسی کرده و درزهای باز شده و پارگی ها را برای حفظ سلامت خود بدوزند و ترمیم نمایند.

آیا می دانید لباس و کفش کار مناسب 30درصد راندمان کار افزایش میدهد؟

انوع لباس کار برای مشاغل مختلف

هر نوعی از مشاغل، لباس کار مخصوص به خود را دارد. نمی توان لباس مخصوصی را که یک آرایشگر می پوشد برای یک کار صنعتی استفاده کرد، یا لباس یک حرفه صنعتی را برای کار در رستوران پوشید. نکته دیگری که باید در برخی لباس کارها در نظر گرفته شود، تمهیداتی برای دیده شدن فرد هنگام کار است. بسکمک از مشاغل در تاریکی شب و یا در جاهایی انجام می شود که ممکن است خطراتی فرد را تهدید نماید. وجود نشانه هایی با رنگ براق می تواند درمقابل برخورد وسایل نقلیه و یا خطرات دیگر از فرد محافظت نماید.

2. کلاه کار بیشتر برای چه مشاغلی مناسب است؟

استفاده از کلاه کار نیز مانند لباس کار دارای اهمیت بالایی است. شاید آن چه که با شنیدن نام کلاه کار به ذهن ما خطور می نماید، کلاه های مخصوصی باشد که مهندسان و کارگران شاغل در کارخانه ها و یا مشاغلی مرتبط با ساخت وساز، آتش نشانی و... بر سر می گذارند. این تصور درست است. کلاه کار و یا کلاه ایمنی اصولا برای این نوع مشاغل استفاده می شود تا افراد را از برخورد جسم سنگین با سر و خطرات جبران ناپذیر ناشی از آن حفظ نماید. اما کلاه کار تنها به این مورد خلاصه نمی شود.

بسکمک از مشاغل دیگر نیز مانند پزشکان، کادر درمانی بیمارستان ها، افرادی که به عنوان سرآشپز در رستوران ها مشغول به کارند، نانواها و یا افرادی که وظیفه سرو غذا را بر عهده دارند باید از کلاه کار برای حفظ بهداشت خود و سایرین استفاده نمایند.

این نوع از کلاه ها باید از جنس نخ یا کتان تهیه شده باشند تا از عرق کردن سر جلوگیری کرده و شرایط رسیدن هوا به سر را مختل ننمایند.

ویژگی کلاه کار

اگر از کلاه کار برای مشاغل صنعتی استفاده می کنید باید نکات زیر را در نظر باشید.

قسمت خارجی کلاه باید از جنس محکمی تهیه شده باشد و در برابر ضربه از مقاومت بالایی برخوردار باشد.لبه های کلاه باید از صورت و گردن فرد محافظت نماید.بندها و تسمه ها باید کیفیت بالایی داشته باشند و بتوانند به خوبی کلاه را روی سر نگه داشته و از شدت ضربه ها بکاهند.کلاه کار ایمنی باید از نوار عرق گیر قابل شست وشو بهره مند باشد.

3. دستکش کار، محدودیت یا سلامت؟

استفاده از دستکش کار نیز مانند لباس کار و شاید بیش تر از آن اهمیت دارد، زیرا اولین قسمتی از بدن که با کار درگیر می شود، دست ها هستند. در مشاغل صنعتی، ساخت وساز و معماری، پخت غذا، کار با چوب و اره های صنعتی، کارهای مختلف پزشکی و حتی آرایشگری و... که با مواد مختلف سروکار دارند، اهمیت استفاده از دستکش نمایان می شود.

برای انتخاب و خرید دستکش کار باید به نکات مهمی توجه کنید. امروزه متناسب با نوع کار، دستکش هایی تولید شده اند که می توانند از دست ها در برابر مواد شیمیایی و یا در برخورد با برق و جریان الکتریسیته محافظت نمایند. همچنین دستکش کارهای مختلفی نیز وجود دارند که دست شما را برای کار با دستگاه ها و ابزارهای صنعتی مانند ابزارهای برش و... مصون نگه می دارند.

نکته مهم در انتخاب دستکش کار آن است که کاملا اندازه دست های شما باشد و دقیقا برای آن کار طراحی و تولید شده باشد. دیگر آن که در هنگام کار ضمن حفظ سلامت شما از دقت و تسلط شما بر کار کم نکند.

4. کفش کار از قلب دوم شما محافظت می نماید.

ایا می دانید 70 درصد از کمردردها به دلیل استفاده نکردن از کفش کار مناسب است؟

حتما می دانید که پا، قلب دوم انسان است و سهل انگاری در مراقبت از آن عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد. استفاده از کفش کار برای برخی مشاغل به همان اندازه مهم است که لباس و کلاه کار اهمیت دارد. اگر در محیطی کار می کنید که با شرایط زیر روبرو هستید، حتما تهیه کفش کار مناسب و ایمن را در اولویت قرار دهید.

احتمال افتادن اجسام سنگین و برنده روی پاهاسروکار داشتن با فلزات مذاب و مایعات داغکارکردن در مناطق صعب العبور، بیابانی و سنگیسروکار داشتن با مواد قابل اشتعال و برق با توجه به این موارد لازم است برای انتخاب کفش کار مناسب به نکات زیر توجه نمایید.

جنس زیره کفش ها باید از پلی اورتان باشد. این مواد در برابر مواد نفتی، شیمیایی و روغنی مقاوم بوده و ضد لغزش هستند و عایق جریان الکتریسیته نیز به شمار می آیند.

بهتر است رویه کفش کار از جنس چرم طبیعی باشد. چرم طبیعی سازگار با بدن بوده و در طی مدتی که پاها در آن است از تعریق بیش از حد و ایجاد مشکل جلوگیری می نماید.

سرپنجه ها بهتر است از جنس فولاد و یا کامپوزیت باشند تا در صورت برخورد با جسم سخت از انگشتان پاها محافظت شود.

توجه به این چهار نکته مهم یعنی انتخاب لباس، کفش، دستکش و کلاه کار ایمن و با کیفیت می تواند شرایط کاری لذتبخش و ایمنی را برای شما فراهم آورد و سلامت شما را تضمین نماید.

ایمن ترافیک کالا یک فروشگاه تخصصی اینترنتی در زمینه فروش محصولاتی مانند تجهیزات ایمنی، مبلمان شهری ، تجهیزات ترافیکی ولوازم کمپ و سفر فعالیت دارد. در این فروشگاه آنلاین شما می توانید 3000 نوع کالای تخصصی را در یک جا بیابید. چنانچه برای سفارش کالای مورد نظر خود نیاز به دریافت راهنمایی و کمک دارید، گروه کارشناسان ایمن ترافیک کالا آماده پاسخگویی می باشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4823

به "4نکته که لازم است در هنگام کار بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4نکته که لازم است در هنگام کار بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید