یادداشت، مدیریت ناوگان کنترل شیمیایی عوامل خسارت زای گیاهی کشور

به گزارش هیو بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- کاربرد دستگاه های سم پاشی همزمان با معرفی تکنولوژی کنترل شیمیایی عوامل خسارتزای گیاهی در سالهای قبل از 1346 در کشور آغاز شده است. توسعه تکنولوژیهای تازه سم پاشها متناسب با توسعه تنوع و مصرف آفت کشهای شیمیایی در کشور انجام نشده است. سیستم های سم پاشهای موجود شامل پشتی، فرقونی، پشت تراکتوری، توربینی، میکرونر، الکترواستاتیک و سایر انواع به ترتیب 48، 27، 20، 3/1، 4/0، 16/0 و 2/1 درصد ناوگان سم پاشی کشور را تشکیل می دهند. این در حالی است که در جهان پیشرفت های زیادی در زمینه تلفیق تکنیکهای مکانیکی، الکترونیکی و رایانه ای در ارتقاء کارایی سیستم های سم پاشی اجرا شده است. رویکردهای جهانی در تولید دستگاههای کنترل شیمیایی به سمت کاهش آب مصرفی و جلوگیری از بادبردگی آفت کشهای می باشد. بعضی از فرمولاسیون های تازه مانند OD و DF نیاز به تشخیص دقیق زمان سم پاشی و تکنولوژیهای ویژه سم پاشی دارند. بنابراین همزمان با افزایش ثبت آفت کشهای تازه و کم خطر و تکمیل سبد نیاز آفت کشهای کشور، ضرورت داردکه از تکنولوژیهای نوین سم پاشها نظیر پهپاد، سیستم سم پاشی متغیر و ULV در ارتقاء کارایی ناوگان سم پاشی کشور استفاده گردد.

یادداشت، مدیریت ناوگان کنترل شیمیایی عوامل خسارت زای گیاهی کشور

تکنولوژیهای سم پاشی با توجه به ساختار آنها برای اهداف خاصی طراحی شده اند. بنابراین در انتخاب سیستم سم پاشی توجه به نوع عامل خسارتزای گیاهی، سیستم زراعی یا باغی و الگوی کشت بسیار اهمیت دارد. در کشورمان ایران عوامل محدود کننده زیادی وجود دارد که باعث شده کشاورزان و باغداران اختیار لازم برای انتخاب تکنولوژی متناسب با شرایط سیستم بهره برداری خود را نداشته باشند. محدودیت های اقتصادی و در موارد زیادی نا آگاهی در کنار نظام کشت سنتی باعث شده که در بسیاری از موارد از تکنولوژی سم پاشی مناسب استفاده نشود. با توجه به شرایط موجود راهکارهای ذیل برای اصلاح ناوگان سم پاشی کشور پیشنهاد می شود.

در قوانین موجود در کشور هیچ ساختاری برای نحوه ورود، تولید، مونتاژ و صدور گواهی برای تکنولوژیهای سم پاش وجود ندارد. بنابراین لازم است در اسرع وقت دستورالعملها و قوانین لازم در این خصوص تدوین و تکمیل گردند.

تمامی استانداردهای دستگاههای سم پاشی در کشور تکمیل گردند و متناسب با پیشرفت این تکنولوژی در دنیا به روز رسانی شوند.

متولی ساماندهی و مدیریت ناوگان سم پاشی کشور اگر چه سازمان حفظ نباتات است اما تامین و تدارک ناوگان سم پاشی بر عهده مرکز مکانیزاسیون کشاورزی کشور بوده و این دوگانگی مدیریت راهبردی ناوگان سم پاشی کشور را مشکل می کند.

ضرورت دارد مرکز آزمون ماشین های کشاورزی به لحاظ فنی و تکنولوژیکی برای بررسی کارایی تکنولوژیهای نوین سم پاشی و با نظارت عالی سازمان حفظ نباتات تجهیز گردند.

آموزش و ترویج عملی کشاورزان و باغداران با تکنولوژیهای روز دنیا و متناسب با شرایط نظامهای بهره برداری کشور در اسرع وقت و با سطح بالاتری از شرایط موجود آغاز شود.

شرکتهای مهم و فعال در حوزه توسعه ناوگان سم پاشی تقویت شده و ظرفیت های قانونی لازم برای افزایش فعالیت های آنها فراهم شود.

افزایش تسهیلات لازم و ارزان قیمت برای توسعه ناوگان سم پاشی کشور در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود.

بررسی استانداردها و مقررات سازمان خوارو بار دنیای نشان می دهد که با توجه به ساختارهای زیربنایی موجود در کشور از جمله موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، شبکه ترویج و آموزش و اطلاعات علمی موجود در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می توان با بازنگری و سازمان دهی ناوگان سم پاشی کشور، امکانات موجود را در جهت راهبردی قوی و استاندارد در مدیریت ناوگان سم پاشی کشور پیش برد.

تهیه و تنظیم: دکتر مسعود لطیفیان معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور (عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی)

کدM-ch2531

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9198

به "یادداشت، مدیریت ناوگان کنترل شیمیایی عوامل خسارت زای گیاهی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، مدیریت ناوگان کنترل شیمیایی عوامل خسارت زای گیاهی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید