کارتن پلاست و ویژگی های آن

به گزارش هیو بلاگ، کارتن پلاست از جمله موادی است که استفاده های زیادی در صنایع مختلف دارد. حال سوال این جاست که کارتن پلاست چیست و چه ویژگی هایی آن را به متریالی مناسب برای استفاده در صنایع مختلف تبدیل کرده است؟ آن چه که در تولید کارتن پلاست به کار می رود، مواد اولیه پلی پروپیلن می باشد. کارتن پلاست را می توان از جمله مواد دوستدار طبیعت و قابل بازیافت در نظر گرفت. با این مقدمه در ادامه این مطلب از ما به بیان نکات بیش تر در این زمینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کارتن پلاست و ویژگی های آن

کارتن پلاست چیست؟

همان گونه که در بالا اشاره شد، کارتن پلاست از جمله مواد دوستدار محیط زیست بوده که در تولید آن از مواد اولیه پلی پروپیلن استفاده می شود. روشی که از آن برای تولید کارتن پلاست استفاده می شود، اکستروژن نامیده می شود. در این روش دو ورقه مسطح خارجی که با نام فیلم شناخته می شوند، توط صفحات باریک عمودی به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند.

کارتن پلاست با نام های دیگری هم چون شیت پلاست، پلاست شیت، پلاست پک، هالوپرفیل شیت و کروگیت پلاستیک شیت نیز شناخته می شود. استفاده از این محصول در صنایع مختلف به چشم می خورد.

ویژگی کارتن پلاست

ورق های کارتن پلاست دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارتن پلاست در برابر ضربه بسیار مقاوم می باشد.
  • میزان تحمل تغییرات دمایی کارتن پلاست بین منفی 30 تا 80 درجه سانتی گراد می باشد.
  • از این ورق ها می توان به عنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده کرد.
  • کارتن پلاست از قابلیت چاپ برخوردار می باشد. روشی که از آن برای چاپ بر روی کارتن پلاست استفاده می شود، سیلک اسکرین می باشد. این روش از ماندگاری بالایی برخوردار است. از این رو این محصول را به نمونه ای مناسب در ساخت تابلوهای تبلیغاتی و استندها تبدیل کرده است.
  • این ورق ها از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشند.
  • ورق های کارتن پلاست قابل شستشو می باشند.
  • از ویژگی های منحصر بفرد این گونه ورق ها می توان به بهداشتی و غیر سمی بودن آن ها اشاره کرد.
  • ورق های کارتن پلاست بسیار سبک بوده و همین امر استفاده از آن ها را آسان می کند.
  • ورق های کارتن پلاست بدون بو می باشند.
  • این ورق ها ضد آب و رطوبت هستند.
  • ورق های کارتن پلاست ضد اشتعال بوده و در هنگام بروز حادثه، آتش نمی گیرند، بلکه ذوب می شوند. همین امر می تواند از گسترش آتش سوزی ممانعت به عمل آورد.
  • در برخی از نمونه های این ورق ها از مواد مخصوصی به منظور مقاومت در برابر اشعه UV به کار رفته است که مانع از عبور اشعه ماوراء بنفش شده و مقاومت آن را در برابر تابش نور خورشید افزایش می دهد.

کاربرد کارتن پلاست

کارتن پلاست در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال می توان از این محصول در صنایعی هم چون ساختمان سازی، کشاروزی، بسته بندی، چاپ و تبلیغات، خودروسازی، لوازم خانگی، قالب بندی ساختمان و بلوک سقفی، معماری داخلی، سوله سازی، ماکت سازی، ساخت لوکیشن های فیلم برداری و غیره اشاره کرد.

به کارگیری کارتن پلاست در هر یک از صنایع مختلفی که در بالا به آن ها اشاره شد، مزایایی به همراه دارد که در ادامه به بیان برخی از آن ها می پردازیم.

  1. از جمله مزایای استفاده از کارتن پلاست در صنعت ساختمان سازی می توان به مواردی هم چون امکان برش آسان، عمر مفید بالا، عدم چسبندگی سیمان و بتن به آن ها، دارا بودن سطح صاف و صیقلی، قابلیت شستشو، عدم جذب رطوبت و در نتیجه بالا بردن استحکام بتن، سبک سازی سازه و بالا بردن مقاومت ساختمان در برابر زلزله و غیره اشاره کرد. استفاده از این محصول در ساختمان سازی در مواردی هم چون سقف کاذب، دیوار کاذب، پارتیشن بندی، قالب بندی و غیره صورت می گیرد.
  2. از دیگر موارد استفاده از کارتن پلاست که در بالا به آن اشاره شد، صنعت کشاورزی می باشد. از مزایای استفاده از این محصول در صنعت کشاورزی می توان به سهولت و سرعت بالا در اجرا، عمر مفید طولانی، حفظ دما و رطوبت خاک و به واسطه آن بالا رفتن عمر درختان، صرفه اقتصادی، مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی، امکان نگه داشتن نور گلخانه در حالت مطلوب، امکان سفارش ساخت نمونه های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، دارا بودن خاصیت نانو و ضد قارچ بودن، امکان استفاده مجدد از این محصول و غیره اشاره کرد. نمونه ای از مصارف استفاده از این محصول در صنعت کشاورزی، محافظت از نهال، ساخت گلخانه، ساخت کانال های آبی و غیره می باشد.
  3. صنعت بسته بندی، نمونه ای از صنایعی است که استفاده از کارتن پلاست در آن به وفور به چشم می خورد. ضد آب و رطوبت بودن ورق های کارتن پلاست، مقاومت بالا در برابر ضربه، قابلیت چاپ، وزن سبک، مقاومت بالا در برابر مواد شوینده و مواد اسیدی، قابلیت بازیافت، عدم اشتعال پذیری و مطابقت آن ها با استانداردهای جهانی در جهت بسته بندی محصولات از دلایل استفاده از این محصول در صنایع بسته بندی به شمار می رود.
  4. از آن جایی که کارتن پلاست از قابلیت چاپ برخوردار می باشد، استفاده از آن در صنعت چاپ و تبلیغات نیز به وفور به چشم می خورد. علاوه بر آن، ضد آب بودن، مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی، مقاومت در برابر ضربه و فشار، دوام بالای رنگ بر روی ورق های کارتن پلاست، عدم اشتعال پذیری و مهم تر از همه مقرون به صرفه بودن آن ها از نظر اقتصادی آن را به متریالی مناسب برای استفاده در این صنعت تبدیل کرده است.
  5. همان گونه که در بالا اشاره شد، از کارتن پلاست در صنعت خودروسازی نیز استفاده می شود. صرفه اقتصادی، وزن سبک و مقاومت بالا در برابر ضربه، عدم اشتعال پذیری، ضد سایش و خوردگی، عملکرد خوب به عنوان عایق صوتی، امکان هدایت جریان الکتریسیته ساکن و ضد آب و رطوبت بودن آن، این محصول را به متریالی مناسب برای استفاده در صنعت خودروسازی تبدیل کرده است. از جمله موارد کاربرد این محصول در صنعت خودروسازی می توان به استفاده از آن به عنوان کفی صندوق عقب خودرو، جدا کننده صندوق از اتاق و غیره اشاره کرد.
  6. صنعت لوازم خانگی نیز از مواردی است که از کارتن پلاست در آن استفاده می شود. از جمله مزایای استفاده از کارتن پلاست در این صنعت می توان به وزن سبک و بی بو بودن، طول عمر بالا، مقاومت در برابر ضربه، غیر سمی بودن و عایق حرارتی بودن آن که باعث کاهش مصرف انرژی می شود، اشاره کرد. استفاده از این محصول در صنعت لوازم خانگی در کفی یخچال و فریزر، محافظ اجاق گاز و کولرهای آبی و غیره به چشم می خورد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1403

به "کارتن پلاست و ویژگی های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارتن پلاست و ویژگی های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید