ویروس مجموعه داری به روایت پرویز تناولی

به گزارش هیو بلاگ، به گزارش خبرنگاران موسسه پژوهشی چاپ و نشر نظر کتاب ویروس مجموعه داری اثر پرویز تناولی را با شمارگان هزار و 200 نسخه، 158 صفحه و بهای 60 هزار تومان منتشر کرد. این کتاب شامل تصاویر آثاری است که در مجموعه شخصی پرویز تناولی وجود دارند و او این آثار را طی 60 سال جمع آوری کرده است. تناولی اشاره کرده که هدف از انتشار این آلبوم در قالب کتاب، آگاهی مردم بویژه مورخان و پژوهشگران هنر معاصر ایران از این آثار است.

ویروس مجموعه داری به روایت پرویز تناولی

تناولی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: ویروس مجموعه داری، که از همان کودکی به جانم افتاده بود، با گذشت زمان و در نوجوانی به ویروسی دائمی تبدیل شد. نوع ویروسی که به جان من افتاده بود با ویروسی که به جان دولتمردان می افتد، فرق داشت. برخی از مجموعه داران اصرار به داشتن همه چیز دارند و برخی تنها آثار شناخته شده را طالب اند و عده ای هم به دنبال عدد و رقم اند. اما ویروس من از نوع جمع آوری ناشناخته ها و کم یافت ها بود. اگرچه قسمت اعظم هّم من صرف صنایع گذشته ایران می شد، اما از هنر معاصر نیز غافل نبودم و چنین بود که در بخش هنر معاصر هیچ گاه توفیق دستیابی به هرآنچه که می خواستم، نیافتم و از محتوای کتاب موجود فراتر نرفتم.

به استثنای چهار طرحی که در آغاز کتاب آمده، بقیه آثاری را که تصویرشان در این کتاب عرضه می شود، می توان به دو بخش با فاصله زمانی طولانی تقسیم کرد: بخش اول مربوط به دهه های چهل و پنجام و پیش از انقلاب و بخش دوم حاصل بیست سال اخیر است. نکته مشترک بین آنها این است که شخصاً با هنرمندانشان آشنایی داشته ام.

پرویز تناولی (زاده 3 فروردین 1316) مجسمه ساز، نقاش، پژوهش گر و مجموعه دار ایرانی است. از وی به عنوان یکی از پیش گامان مکتب سقاخانه یاد می شود. وی از شناخته شده ترین هنرمندان ایرانی است. مجموعه مجسمه های هیچ، دست ها و قفل و قفس در زمره معروف ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4813

به "ویروس مجموعه داری به روایت پرویز تناولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس مجموعه داری به روایت پرویز تناولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید