علت زور زدن نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟

به گزارش هیو بلاگ، یکی از مواردی که ممکن است برای نوزادان اتفاق بیافتد، زور زدن آن ها در هنگام خواب، حین شیر خوردن و حتی در هنگام دفع مدفوع است که باعث نگرانی بسیاری از والدین می گردد. این اتفاق نادری نیست، اما اگر به دنبال علت زور زدن نوزاد خود هستید، در ابتدا ضروری است بدانید تا حدی انجام این عمل در نوزادان طبیعی و موقتی ماست؛ اما اگر این زور زدن در خواب و یا در حین دفع اسهال طولانی باشد/ف حتما غیر منطقی بوده و کودکتان از بیماری هایی مانند کولیک و … رنج می برد.

علت زور زدن نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟

در این مقاله ما علت زور زدن نوزاد و همچنین روش های درمانی آن را آنالیز نموده ایم؛ با ما همراه باشید.

علت زور زدن نوزاد

زور زدن در بچه ها بیشتر به شرایط جسمی کودک و نوع تغذیه مادر مربوط است که باید به موقع تشخیص داده شده و درمان گردد. در ادامه علل مختلف این عارضه را تشریح می کنیم.

1. بیماری کولیک

وقتی کودک یا نوزادتان دچار دردهای شکمی می گردد شکمش را سفت نموده و پاهایش را جمع می نماید؛ در این شرایط اگر کمی با دقت تر گوش کنید متوجه صدایی از روده هایش خواهید شد. این مسئله نشانگر این است که نوزادتان در دفع گازهای ایجاد شده در روده هایش مشکل دارد و دچار کولیک یا همان دردهای شکمی شده است. کولیک مهم ترین دلیل زور زدن نوزاد است. برای درمان کولیک، بهتر است که بعد از هر بار شیردادن، نوزاد را بلافاصله نخوابانید و آروغش را بگیرید.

ضروری است به این نکته توجه داشته باشید که کولیک نوزادی تا 4 ماهگی طول می کشد و بعد از آن کم کم برطرف می گردد.

2. تغذیه مادر

همه مادران می دانند که اگر تغذیه دوران شیردهی را به صورت درست رعایت نمایند، بی شک نوزادی سالم خواهند داشت. اهمیت تغذیه دوران شیردهی آنقدر زیاد است که کارشناسان تغذیه، مسئله سلامت نوزاد را به آن وابسته می دانند. پس ضروری است که مادران از مصرف غذاهای نفاخ که تاثیر مستقیم بر ایجاد گازهای روده ای در نوزادشان دارد، کاملا پرهیز نمایند. خوردن مواد غذایی و میوه هایی مانند انواع کلم، حبوبات، لبنیات و ماهی در تغذیه دوران شیردهی پیشنهاد نمی گردد؛ خصوصاً تا 4 ماهگی نوزاد که احتمال ابتلا به دردهای قولنجی یا همان کولیک بسیار بالاست.

3.شیردادن پی در پی

شیر دادن مداوم به نوزادتان نه تنها برای او مفید نیست، بلکه ضرر هم دارد. نوزادی که تازه به دنیا آمده است قدرت چندانی برای مک زدن سینه مادر ندارد و همین مسئله باعث می گردد به جای شیر هوا را ببلعد. هوا وارد روده هایش شده و سبب دردهای شکمی شدید می گردد و همین امر نوزاد را وادار به زور زدن می نماید.

نکته: به این موضوع توجه داشته باشید که کم شیردادن هم باعث می گردد نوزاد از فرط گرسنگی، انگشتناش را بمکد و هوا را هم ببلعد و دچار درد شکم گردد.

طبق گفته متخصصان معمولا ساعات شیردهی نوزاد بدین صورت است:

  • در یک ماهگی، نوزاد بین 8 تا 12 بار در 24 ساعت احتیاج به شیر خوردن دارد.
  • بعد از ماه اول، بین 8 تا 6 بار در 24 ساعت، تعداد مناسبی برای شیر دادن به نوزاد محسوب می گردد.

4. تحریکات حسی

همه نوزادها در آغاز زندگی شان، مخلوطی از تماس ها، نورها، بوها، مزه ها و صداها را حس می نمایند و ظرف چند هفته، مسیرهای عصبی شان آغاز به رشد می نماید. کم کم مردم، اشیاء و اتفاقات در ذهن او شکل می گیرد. بینایی شان بهبود پیدا می نماید و در واقع دنیا تازه ایی را کشف می نمایند و همین امر باعث می گردد نسبت به اتفاقات محیطی از جمله صداهای بلند، بغل کردن مداوم او و تکان دادن بیش از حد، واکنش نشان دهند. این تحریکات معمولا باعث گریه و نق زدن نوزادتان می گردد که زمینه را برای بلع هوا فراهم می نماید. همانطور که در مطلب بالا هم اشاره کردیم بلع هوا باعث ایجاد گازهای روده ای شده و ایجاد دل درد می نماید.

5. نحوه شیر دادن

یکی از نکاتی که خیلی از مادران به آن توجه نمی نمایند، درست قرار دادن سینه درون دهان نوزاد است. در واقع وقتی نوزادی درست مقابل سینه مادر قرار نگیرد و تمام یا میزان زیادی از هاله قهوه ای سینه را به داخل دهان نکشد، هوای زیادی وارد معده او می گردد و این هوا باعث ایجاد شکم درد و زور زدن نوزاد در حین خواب می گردد.

علت گاز دار شدن روده نوزادان

گاز به طور معمول در نتیجه یک بیماری یا اختلال شکل نمی گیرد؛ اما به دلیل اینکه روده نوزاد هنوز ضعیف بوده و به طور کامل شکل نگرفته است، میکروب های مفید در روده بهم آغشته نشده و در نتیجه گازها در بخش های خاصی از روده و معده جمع می شوند و از ورود شیر به داخل روده و معده جلوگیری می نمایند؛ همین مسئله باعث ایجاد دردهای شکمی می گردد.

بهترین درمان برای برطرف زور زدن نوزاد

بعد از خواندن مطالب بالا، حتما متوجه شده اید که منشا اغلب این زور زدن ها، دل دردهای ناشی از بلع هواست. وقتی هوا وارد دستگاه گوارشی نوزادتان می گردد، باید از بدنش خارج گردد که به طور معمول به وسیله باد گلو این کار صورت می گیرد. پس نوزاد خود را به صورت خوابیده در روی شانه خود بگذارید، سپس، با دست پشت او را به آرامی مالش دهید. با این کار، فشار ملایمی در معده او ایجاد شده که باعث خروج گاز روده اش می گردد.

البته تغییر روش غذا خوردن مادر هم می تواند به کاهش فراوری گاز در ر.ده نوزاد یاری کند.

کلام آخر

ما در این مقاله تمامی موارد مربوط به علت زور زدن نوزاد را گردآوری کردیم؛ توصیه می کنیم همواره به سلامت نوزادتان اهمیت دهیدو اگر مسئله ای در او مشاهده کردید، ترسی از مراجعه به پزشک نداشته باشید؛ چراکه یک مشکل کوچک که با هزینه و زمانی اندک قابل برطرف کردن خواهد بود، ممکن است در صورت اهمیت ندادن، معضلی جدی گردد. پس سلامت خود را جدی بگیرید و از زندگی سالم تان لذت ببرید.

در آخر توصیه می کنیم با یکی دیگر از مسائل رایج موجود در نوزادان، یعنی علت گریه نوزاد در هنگام شیرخوردن نیز در انگیزه آشنا شوید. از قلم نیاندازید که ما منتظر خواندن نظرات، ایده ها، تجربیات و نقدها شما در پایین همین صفحه هستیم، با ما در ارتباط باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5291

به "علت زور زدن نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟" امتیاز دهید

200 کاربر به "علت زور زدن نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت زور زدن نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید