جزییات ساز وکار منابع صندوق توسعه ملی در بورس

به گزارش هیو بلاگ، خبرنگاران : عضو شورای عالی بورس گفت: باید توجه داشت که قرار نیست این منابع وارد بازار گردد بلکه وارد صندوق تثبیت سهام خواهد شد و به نوعی در شرایط غیرعادی به بازار ورود می نماید و مجموعه ای از عملیات بازارگردانی و بازارسازی را انجام خواهد داد. به طوری که اجازه نوسانات غیرمتعارف سهام چه به سمت بالا و چه پایین را نمی دهد و ارزش سهام حول ارزش ذاتی خواهد بود.

جزییات ساز وکار منابع صندوق توسعه ملی در بورس

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، حسین سلاح ورزی، درباره جزییات اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه گفت: این موضوع مصوبه سال 94 قانون برطرف موانع فراوری است و طبق این قانون از سال 94 به بعد باید هر سال یک درصد از صندوق توسعه ملی صرف بازار سرمایه گردد.

وی تاکید نمود: این منابع به صورت سپرده گذاری 20 ساله در صندوق تثبیت سهام مورد استفاده قرار می گیرد.

عضو شورای عالی بورس درباره نحوه ورود این منابع به بازار سرمایه و ساز و کار آن گفت: باید توجه داشت که قرار نیست این منابع وارد بازار گردد بلکه وارد صندوق تثبیت سهام خواهد شد و به نوعی در شرایط غیرعادی به بازار ورود می نماید و مجموعه ای از عملیات بازارگردانی و بازارسازی را انجام خواهد داد. به طوری که اجازه نوسانات غیرمتعارف سهام چه به سمت بالا و چه پایین را نمی دهد و ارزش سهام حول ارزش ذاتی خواهد بود. این مهم ترین ماموریت اصلی صندوق تثبیت سهام است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ساز و کار این صندوق در بازار برای بعضی از شرکت ها رانت زا نخواهد بود، گفت: بازارسازی و بازارگردانی تعریف دارد. در واقع صندوق تثبیت سهام طوری عمل می نماید که در شرایطی که عرضه زیاد می گردد یکسری از سهام را براساس مکانیزم الگوریتمی می خرد و اجازه افت غیر معمول را نمی دهد و در شرایطی که تقاضا زیاد است و صف خرید تشکیل شده، این سهام را عرضه می نماید. بنابراین بر مبنای یک ساز و کاری است که سازمان و شرکت های بورس از آن مراقبت می نمایند.

صندوق تثبیت در جهت صیانت از سهام داران عمل می نماید

سلاح ورزی ادامه داد: اجرای این سیاست غیرمعمول نیست و در همه جهان و در همه بورس ها ابزارهایی برای پایداری بازار وجود دارد. مهم ترین وظیفه سیاست گذار و نهاد ناظر این است که اجازه ندهد سهام از ارزش ذاتی خود چه به سمت پایین و چه بالا فاصله زیادی بگیرد و تعادل از بین برود. صندوق تثبیت هم در جهت صیانت از سهام داران عمل می نماید تا این سهام داران تحت تاثیر سفته بازی در بازار، متضرر نشوند.

وی درباره حمایت هوشمند از بازار سرمایه اضافه کرد: منظور از حمایت هوشمند، معنای آن در مقابل این تلقی از سیاست گذار فقط باید حمایت اقتصادی انجام دهد، بوده است. عده ای بر این باورند که دولت باید با هر روشی از زیان سهام داران جلوگیری کند. منظور این بود که مجموعه ای از مقررات گذاری ضروری است به صورت هوشمند یاری کند تا نظارت بر تقارن اطلاعاتی، شفافیت و نقدشوندگی به وجود بیاید و به بازار یاری کند.

عضو شورای عالی بورس گفت: شرایط بازار تغییر نموده و نسبت به گذشته هم از نظر تعداد بازیگران و هم از حجم رشد زیادی داشته بنابراین منظور از حمایت هوشمند، مقررات گذاری هوشمند است که در عین حال با عدم دخالت دولت منجر به اجرای ساز و کاری گردد که حق و حقوق سهام داران در بازار تضییع نگردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5316

به "جزییات ساز وکار منابع صندوق توسعه ملی در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات ساز وکار منابع صندوق توسعه ملی در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید