بیانیه رسمی ریاست کمیسیون مشترک برجام منتشر شد

به گزارش هیو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، ریاست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شامگاه سه شنبه با انتشار بیانیه ای موضع رسمی این کمیسیون در قبال کوشش ها برای برقراری مجدد تحریم های سازمان ملل علیه ایران را گفت. متن بیانیه بدین توضیح است:

بیانیه رسمی ریاست کمیسیون مشترک برجام منتشر شد

نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز سه شنبه یکم سپتامبر 2020 (11 شهریورماه 1399) برگزار گردید.

طبق چارچوب برجام، این کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای این توافقنامه است. هلگا- ماریا اشمید به نیابت از جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در حوزه سیاست خارجی و امور امنیتی ریاست این نشست را برعهده داشت و نمایندگانی از کشورهای چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در سطح مدیران سیاسی / معاونان وزرای خارجه در این نشست شرکت کردند.

تمام شرکت کنندگان در این نشست بار دیگر بر حفظ برجام تأکید نموده و همانگونه که در قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل مورد تصدیق قرار گرفته، برجام را عنصری مهم و کلیدی در ساختار جهانی منع اشاعه هسته ای می دانند. اجرای کامل [تعهدات مندرج در] این توافقنامه از سوی تمام طرف ها، همچنان مهم و حیاتی تلقی می گردد.

در خصوصِ بحث های اخیر در شورای امنیت پیرامون کوشش ها جهت برقراری مجدد تحریم های لغو شده سازمان ملل [علیه ایران]، شرکت کنندگان در این نشست تأکید کردند که ایالات متحده بطور یکجانبه روز هشتم مه 2018 سرانجام مشارکت خود در برجام را خاطرنشان کرد و متعاقب آن، در هیچکدام از فعالیت های مرتبط با برجام شرکت ننموده است.

شرکت کنندگان در این نشست بار دیگر تصدیق کردند که آمریکا نمی تواند به عنوان یک کشور شرکت کننده (در برجام) درنظر گرفته گردد. شرکت کنندگان همچنین تأیید کردند که ایالات متحده نمی تواند فرایند برقراری مجدد تحریم های سازمان ملل [علیه ایران] را تحت لوای قطعنامه 2231 شورای امنیت شروع کند.

شرکت کنندگان در این نشست از بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به تاریخ 26 اُم اوت، که اجرای آن در حال حاضر شروع شده است، استقبال کردند. در این خصوص، آنها نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یگانه سازمان بین المللی بی طرف و مستقل که مسئولیت نظارت و رسیدگی به تعهدات منع اشاعه هسته ای را برعهده دارد، یادآور شدند.

این کمیسیون مشترک موضوعات هسته ای و همچنین لغو تحریم ها را تحت لوای این توافقنامه مورد رسیدگی قرار داد. کارشناسان به بحث و مصاحبه در خصوص تمام موضوعهای مرتبط ادامه خواهند داد.

شرکت کنندگان در این نشست با تأکید بر اهمیت پروژه های منع اشاعه هسته ای، به ویژه پروژه نوین سازی [نیروگاه اتمی] اراک و پروژه ایزوتوپ پایدار در [تأسیسات هسته ای] فردو، حمایت قدرتمند و مسئولیت جمعی خود جهت ادامه پروژه را بار دیگر خاطرنشان کردند.

این نشست همزمان با همه گیری بیماری کرونا برگزار گردید. شرکت کنندگان همبستگی خود با تمام کشورهای درگیر این بیماری و همچنین تمام کوشش ها برای مقابله با شیوع این بیماری را تصریح کردند. به دلیل اتخاذ محدودیت های مسافرتی در پی شیوع کرونا، این کمیسیون مشترک [تا به امروز] قادر به برگزاری نشست نبود.

به گزارش خبرنگاران، نمایندگان کشورهای روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایران به عنوان کشورهای عضو برجام، روز سه شنبه در شهر وین نشستی را برگزار کردند که هدف آن، آنالیز آخرین تحولات مربوط به توافق هسته ای ایران و راه های موجود برای حفظ آن بود.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان طرف های اروپایی برجام خواهان حفظ این توافق هستند. این نشست در حالی برگزار گردید که کوشش های آمریکا برای از بین بردن برجام و بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران همچنان ادامه دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5188

به "بیانیه رسمی ریاست کمیسیون مشترک برجام منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه رسمی ریاست کمیسیون مشترک برجام منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید