ایران منحصر بفردترین زیست بوم استارتاپی منطقه را دارد

به گزارش هیو بلاگ، با آغاز به کار دولت یازدهم در سال 92، به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری منصوب و با انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری دولت دوازدهم، ریاست اش چهار سال دیگر بر این پست تمدید شد. حالا کمتر از یک سال به انتها کار دولت، زمان مانده است و سورنا ستاری در پاسخ به این سؤال که در این مدت باقی مانده تمایل دارید کدام طرح حتماً به نتیجه برسد؟ با اشتیاقی خاص از تمایل خود برای تثبیت بحث دانش بنیان ها می گوید.

ایران منحصر بفردترین زیست بوم استارتاپی منطقه را دارد

وی با اشتیاقی خاص از تمایل خود برای تثبیت بحث دانش بنیان ها می گوید و از اینکه برای رسیدن به این هدف در این مدت باقی مانده هر کاری که احتیاج باشد انجام خواهد داد؛ چرا که امروز بیشتریت، اقتصاد دانش بنیان را می شناسند و این یک دستاورد عظیم است. ستاری در این بین به خاطرات نه چندان دور خود نیز اشاره می نماید و با گلایه می گوید در دانشگاه خودم، یعنی دانشگاه صنعتی شریف، آنجا که به عنوان دانشجو وارد شدم و تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دادم وقتی اولین مرکز نوآوری را راه اندازی کردم مورد تمسخر قرار گرفتم که فلانی در دانشگاه سوپرمارکت باز نموده، اما خوشبختانه در حال حاضر کل دانشگاه تبدیل به مرکز نوآوری شده است. بنابراین تمام کوشش خودم را انجام می دهم که بحث دانش بنیان ها برگشت ناپذیر باشد.

با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در یکی از روزهای گرم تابستان به گفت و گو نشستیم تا او از خبرهای داغ این روزهای فناوری کشور همچون ورود استارتاپ ها به بورس گرفته تا زمان فراوری واکسن کرونا با ما صحبت کند.

این روزها بحث ورود استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به بورس داغ است و در این میان مخالفان و موافقانی نیز وجود دارد چرا باید این شرکت ها وارد بورس شوند؟

اول از همه در نظر داشته باشید نوع توسعه شرکت های دانش بنیان با استارتاپ ها متفاوت است، در تمام دنیا استارتاپ ها برای بقای خود وارد بورس می شوند. به زبان ساده، استارتاپ در زیر زمین خانه ها و از یک جمع خانوادگی سربرمی آورد و شکل می گیرد و چه بسا اولین بودجه را نیز همین خانواده ها تأمین نمایند اما درنهایت توسعه استارتاپ ها به بورس ختم می شود کاری که بیشتر استارتاپ های پیروز دنیا همچون آمازون، اوبر و... طی نموده اند.

از چه زمانی تصمیم گرفته شد که استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان وارد بورس بشوند؟

حدود 4 سال پیش این فرآیند شروع شد و اولین و عظیمترین استارتاپی که به بورس ورود پیدا کرد استارتاپ آپ بود که بیش از 20 هزار میلیارد تومان در تابلوی بورس، ارزش گذاری شده است.

در حال حاضر چه تعداد شرکت دانش بنیان و استارتاپ وارد بورس شده اند و تا خاتمه این دولت زمینه ورود چه تعداد شرکت دیگر به بورس فراهم خواهد شد؟

35 شرکت دانش بنیان و استارتاپ در تابلوی بورس قرار گرفته است که 180 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است. پیش بینی ما این است که تا خاتمه این دولت، بیش از 70 شرکت خواهیم داشت، البته ما در حال ترغیب شرکت ها برای ورود به بورس هستیم.

شرکت های استارتاپی به دلیل ماهیت خود برای ورود به بورس با چه مسائلی روبه رو هستند؟

اولین و مهم ترین مشکل، نحوه قیمت گذاری شرکت های استارتاپی است، چون این شرکت ها برخلاف شرکت های دیگری که به بورس وارد می شوند زمین، ملک یا سوله ندارند. پس قیمت گذاری آنها احتیاج به یک فرهنگ جدید دارد از طرف دیگر بسیاری از قوانین سنتی که داخل بورس وجود دارد با نحوه رشد و بلوغ این شرکت ها سازگاری ندارد. به هرحال با وجود این مسائل ما در حال ترغیب شرکت ها، برای وارد شدن به بورس هستیم و از طرف دیگر به بورس برای تغییر نگاه فشار آوردیم و با تمامی این اقدامات امیدواریم بیش از 70 شرکت تا خاتمه این دولت، به بورس ورود پیدا نمایند.

آینده شرکت های دانش بنیانی که وارد بورس شده اند را چگونه ارزیابی می کنید؟

قبل از جواب دادن به این سؤال باید بگویم غیر از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها، ما صندوق های خطرپذیر هم در بورس داریم که در حال حاضر 8 صندوق در بورس در حال پذیره نویسی هستند و فکر می کنم 11 صندوق دیگر هم در حال وارد شدن به بورس هستند. این صندوق ها یک فرهنگ جدیدی را برای ورود شرکت های دانش بنیان به بورس ایجاد خواهند کرد. به هرحال ورود این شرکت ها به بورس یک فرهنگ جدید در خصوص نحوه سرمایه گذاری ایجاد می نماید. در تمام دنیا نیز همین اتفاق در حال شکل گیری است. ما باید به سمتی برویم که 40 درصد بازار سرمایه گذاری به سمت سرمایه گذاری خطرپذیر بفرایند به جای اینکه به سمت تأمین مالی به وسیله دریافت وام باشند. چرا که بورس، یک مکان خوبی است که شرکت ها می توانند به وسیله آن برای توسعه خودشان تأمین مالی بشوند. حالا این تأمین مالی می تواند به دو صورت باشد یا از طرف صندوق های خطر پذیری که وارد بورس شده اند یا به وسیله ورود مستقیم خود شرکت به بورس، اتفاقی که در حال حاضر برای شرکت هایی که وارد بورس شده اند افتاده است و این شرکت ها خیلی سریع توانسته اند به بودجه خوبی برای توسعه خودشان

دست پیدا نمایند.

در حالی که بسیاری از فعالان حوزه فاوا ورود استارتاپ ها را به بورس یک اقدام مثبت تلقی می نمایند کارشناسانی نیز اعتقاد دارند ورود برخی از این استارتاپ های شناخته شده به بورس و تأمین مالی مجدد آنها در دورانی که هیچ معیار مالی برای ارزش گذاری کسب و کارها وجود ندارد، صرفاً منجر به تسلط جریانی خاص بر اکوسیستم و حذف بیشتریت کسب و کارهای مستقل و از بین رفتن انگیزه های کارآفرینی می شود این دیدگاه را قبول دارید؟

فرایند توسعه استارتاپ ها به این صورت است که استارتاپ های عظیم، باید استارتاپ های کوچک را بخرند. توجه داشته باشید استارتاپ، وقتی عظیم می شود درست است که به منابع مالی زیاد دست پیدا می نماید اما یک چیزی را از دست می دهد و آن نو آوری است. نوآوری، قلب توسعه استارتاپ است و نو آوری در استارتاپ های عظیم شکل نمی گیرد چرا که استارتاپ های عظیم همواره یک جهت تعیین را طی می نمایند و آن قدر جرم آنها سنگین است که نمی توانند برای یک هدف براحتی و خیلی سریع تغییر جهت بدهند. به همین علت نو آوری به وسیله شرکت های کوچک باید به این شرکت ها تزریق شود. یعنی هر چه استارتاپ های عظیم، استارتاپ های کوچک را بتوانند خریداری و روی آنها سرمایه گذاری نمایند یک مکانیسم برد - برد شکل می گیرد. همین فرایند یک اکوسیستم نوآوری را شکل می دهد اتفاقی که در حال حاضر در کشور در حال رخ دادن است. یعنی استارتاپ های عظیم ما در حال خرید استارتاپ های کوچک هستند، چرا که یک استارتاپ کوچک برای توسعه و بقای خود قادر به دریافت وام نیست اما استارتاپ عظیم با سرمایه گذاری خطرپذیر می تواند شرکت های کوچک را جذب و به نوعی نو آوری را به سیستم خود تزریق کند. به هرحال به نظرم کسانی که مخالف ورود استارتاپ های عظیم به بورس هستند هنوز مکانیسم اکوسیستم نوآوری را بدرستی نمی شناسند، چون منطقی ترین کار همین است که استارتاپ های عظیم در بورس تخلیه بشوند و استارتاپ های کوچک نیز برای بقا توسط همین استارتاپ ها خریداری بشوند اتفاقی که در حال حاضر در اکوسیستم کشور در حال انجام است.

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال گذشته از نسل چهارم روبات انسان نمای سورنا در دانشگاه تهران رونمایی شد و قرار بود اگر حمایت ها صورت بگیرد نسل پنجم این روبات نیز ساخته شود، ساخت این روبات ها با چه انگیزه ای صورت می گیرد و به زبان ساده این روبات ها قرار است چه کاری انجام دهند؟

پروژه روبات انسان نما سورنا یک پروژه مرز دانشی است. نباید انتظار داشته باشیم این روبات، وارد یک کار تجاری شود چرا که قرار است به وسیله آن ریزش دانش در صنایع مختلف صورت بگیرد. در حال حاضر ما روبات سازهای فوق العاده ای در کشور داریم که در حوزه روبات های صنعتی مشغول به کار هستند و کم کم به سمت تکنولوژی هایی مثل هوش مصنوعی، تشخیص چهره و... روی آورده اند ؛ یعنی دقیقاً استفاده از دانشی که چند سال پیش در روبات سورنا پیاده سازی شده بود، در مجموع باید گفت در تمام دنیا، این پروژه ها به طور سمبولیک در حال انجام است و هدف از توسعه آنها نیز بحث فرهنگ سازی روبات و توسعه تکنولوژی است و در کل روبات ها، مرز دانشی هستند و هزار تکنولوژی از دل آنها برای توسعه دانش بیرون می آید.

بنا بر اعلام شما در سال گذشته با فعالیت شرکت های دانش بنیان بیش از 300 هزار شغل در کشور ایجاد شد، این درحالی است که مخالفان دولت بر این اعتقاد هستند که دولت در زمینه اشتغالزایی بسیار ضعیف عمل نموده است؟

سال گذشته فروش شرکت های دانش بنیان 120 هزار میلیارد تومان بود و اشتغال مستقیم آنها نیز بیش از

300 هزار شغل، توجه داشته باشید ایجاد شغل غیرمستقیم آنها از این رقم بسیار بالاتر است. چرا که به عنوان نمونه به اسنپ نگاه کنید حدود 1500 نفر پرسنل دارد اما یک میلیون و 400 هزار راننده در سراسر کشور در این شرکت مشغول به کار هستند؛ این یعنی اشتغال غیرمستقیم و اینکه شما این هنر را داشته باشید که به فردی که شغل ندارد درکمتر از 10 دقیقه یک شغل بدهید از نگاه من، یک نوآوری عظیم به حساب می آید. ما از این نمونه های پیروز بسیار داریم. از طرفی دیگر در نظر داشته باشید پلتفرم های زیادی نیز ایجاد شدند و این شرکت ها را تقویت می نمایند. مثلاً تاکسی های آنلاین اگر یک فین تک خوب پشت سر آنها نباشد امکان تراکنش برایشان مهیا نیست و از سوی دیگر روزانه، میلیاردها تراکنش بانکی داریم و اینها تنها به وسیله فین تک ها در حال انجام است و بیشتر بانک ها به عنوان یک بازیگر سنتی در اقتصاد ما در حال خرید فین تک هستند و تمامی این موارد نشان از ایجاد شغل مستقیم و غیرمستقیم به وسیله این شرکت های جدید دارد.

با حضور وزیر ارتباطات در مجلس شاهد بودیم بسیاری از نمایندگان از افزایش پهنای باند ناراضی بودند و به نوعی این تفکر در نگاه منتقدان دولت وجود دارد که باید به سمت اینترنت ملی برویم از نگاه شما اینترنت ملی قابلیت اجرا دارد؟

ما چیزی به اسم اینترنت ملی نداریم و فکر نکنم در مصوبات نیز چنین چیزی وجود داشته باشد. همه ما داریم در خصوص شبکه ملی اطلاعات صحبت می کنیم که البته مسئولیت توسعه آن با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و در واقع استارتاپ های ما، یوزر این شبکه هستند. آن چیزی که مهم است توسعه شبکه ملی اطلاعات است. کاری که در حال انجام است. اگر الان ما قطعی اینترنت بین الملل داشته باشیم تمام استارتاپ ها براحتی کار خودشان را انجام می دهند و از نگاه من یکی از اتفاقات ارزنده و عظیمی است که در این دولت اجرا شده است چرا که قبل از این دولت، ما چنین قابلیتی نداشتیم.

در حال حاضر زیست بوم و اکوسیستم استارتاپی در کشور در چه شرایطی است از نظر کمی رشد داشته یا کیفی و به نوعی فاصله ما با استارتاپ های خارجی به چه میزان است؟

ما منحصر بفردترین زیست بوم استارتاپی منطقه را داریم. بسیاری از استارتاپ هایی که در حوزه آی سی تی فعال هستند در منطقه بی نظیر هستند. وقتی از فین تک ها صحبت می کنیم در همسایگی ما ترکیه، حتی فین تکی وجود ندارد که بخواهیم با فین تک های خودمان مقایسه کنیم. بسیاری از استارتاپ های ما در فروش آنلاین نیز همین شرایط برتری را دارند. در حوزه های دیگر تکنولوژی که متأسفانه ما زیاد در خصوص آنها صحبت نمی کنیم حتی در این گفت و گو هم در خصوص آنها صحبتی نداشتیم. استارتاپ های حوزه بیوتک است. ما در این حوزه عظیمترین استارتاپ های منطقه را داریم و در بسیاری از حوزه های دیگر مانند سلول های بنیادی، هوا - فضا واقعاً برتری بسیاری داریم؛ حتی در حوزه ارائه مقالات باید گفت صندلی برتری داریم. اگر به مقالات سال 2019 نگاهی داشته باشید در مجموع یک رتبه صندلی ما بهبود پیدا نموده و رتبه 15 دنیا را کسب نموده ایم و به نوعی فاصله ما با رقبای منطقه مانند ترکیه، عربستان و... بسیار زیاد شده است. ما در بسیاری از رشته های مهندسی جزو 10 کشور اول هستیم به عنوان نمونه در ریاضی 6 ، عمران 6 و بیوتک رتبه 8 را کسب نموده ایم. اما در عین حال در رشته های دیگر مانند علوم انسانی، هنر، زبان شناسی عقب هستیم؛ دلیل هم به این برمی شود که استادان این رشته ها، مقاله به زبان انگلیسی ارائه نمی دهند. به همین خاطر وقتی مجموعه گرفته می شود رتبه ما 15 دنیا را کسب می نماید. به هرحال در حال حاضر ما صاحب عظیمترین استارتاپ های منطقه هستیم ولی متأسفانه مسأله ای که مانع توسعه استارتاپ ها درکشور می شود نبود محیط کار مناسب برای این کسب و کارها است.

در سال های اخیر دقیقاً شما روی کدام حیطه های استارتاپی و دانش بنیان سرمایه گذاری بیشتری انجام داده اید؟

به صورت خاص سرمایه معاونت علمی و فناوری را به طور مستقیم در بخش بیوتکنولوژی لحاظ کردیم و فکر می کنم با اتفاق های اخیری که در حوزه کرونا شکل گرفت این درس را به تمام دنیا داد که بیوتک فقط یک علم نیست. بحث امنیت و اقتصاد است و این بخشی بود که در این سال ها ما روی آن خیلی سرمایه گذاری کردیم و خشنود هستم که این بخش را جدی گرفتیم چرا که با شیوع کرونا به جرأت می توان گفت بیشتر احتیاجهای ما از کیت های تشخیص گرفته تا تجهیزات بیمارستانی بی احتیاج به خارج در داخل فراوری شدند. یکی دیگر از برنامه های جدی ما بحث امنیت غذایی است که تقریباً یک سالی است که روی آن متمرکز هستیم و فکر می کنم برای آینده کشور نیز این مبحث خیلی مهم است.

شما جزو افرادی هستید که پروژه های بسیاری را در شهرستان ها کلید زدید در حال حاضر شرایط شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در شهرستان ها به چه صورتی است؟

بسته به فرهنگ هر شهرستان متفاوت است اما در بیشتر استان هایی که حضور داشتم خشنودم که خیلی بهتر از من به مفهوم و توسعه اکوسیستم استارتاپی اشراف دارند و دقیقاً در جریان هستند به چه دلیل قرار است با آنها همکاری کنیم. در مجموع دانشگاه ها به سمت نوآوری در حال حرکت هستند چرا که پایه حرکت اکوسیستم استارتاپی، نوآوری است و خوشبختانه این اتفاق در شهرستان های ما در حال شکل گیری است.

محصولات فراوریی شرکت های دانش بنیان بیشتر در چه بخش هایی است آیا آماری از فروش محصولات دانش بنیانی کشور وجود دارد؟

بیشتر فروش ما مربوط به شرکت های بیوتیک است ولی از نظر اشتغالزایی شرکت های حوزه آی سی تی حرف اول را می زنند و در مجموع سال گذشته شرکت های دانش بنیان 120 هزار میلیارد تومان فروش داشتند.

شاهد هستیم تحریم ها هر روز شدیدتر از قبل علیه کشور اجرا می شود آیا این تحریم ها در برنامه های شما تأثیری داشته و اگر جوابتان مثبت است برای مقابله با آنها چه برنامه هایی در دست داشته و دارید؟

نمی توان گفت تحریم ها تأثیر نداشته اما در مقابل مزایای زیادی نیز برای شرکت ها به همراه داشته، چرا که بازار خوبی را برای شرکت ها ایجاد نموده و مهمتر اینکه فرهنگ با تحریم ها تغییر پیدا می نماید چون کشوری که سالیان سال نفت فروخته و جنس وارد نموده حالا دارد به جایی می رسد که صادر نماینده باشد. یعنی از واردات چی داریم کوشش می کنیم تبدیل به صادرات چی بشویم و این تغییر تفکر به نظر من خیلی مهم و ارزشمند است. باوجود تحریم ها در برخی از حوزه ها ما رشد خوبی داشتیم مثلاً در قضیه کرونا خیلی از استارتاپ ها مانند حوزه آموزش، رشد بسیار خوبی را تجربه کردند ولی در مقابل استارتاپ های حوزه حمل ونقل و گردشگری دچار مشکل شدند در کل تحریم ها به رشد شرکت های دانش بنیان یاری نموده است.

شما رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور هستید آیا آماری دارید که چه میزان نخبه در این دولت از کشورخارج و چه میزان به کشور بازگشته است؟

ما آمارهای ریز مهاجرت را هر دو سال یکبار به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می کنیم و در آخرین پایش مشاهده کردیم که آمار خروج از کشور رو به کاهش است و بزودی سالنامه آماری مهاجرت برای اولین بار با حمایت ما و از سوی رصد خانه مهاجرت دانشگاه شریف منتشر می شود. ما دنبال آن هستیم که قضیه مهاجرت شفاف باشد. چه مهاجرت به خارج و چه مهاجرانی که به داخل کشور می آیند این سالنامه بسیار مفید است حتی نوع مهاجرت نیز در آن دیده شده به عنوان نمونه در حال حاضر مهاجرت تحصیل بشدت کاهش و مهاجرت کار رو به افزایش است.

مهاجرت هایی که از کشور صورت می گیرد بیشتر برای کسب تجربه و کاریابی است یا باید از آن به عنوان فرار مغزها یاد کرد؟ شما به عنوان رئیس ملی نخبگان، برای بازگرداندن نخبه ها به کشور تا به امروز چه کارهایی انجام داده اید؟

در حال حاضر آمار دانشجویان ما در خارج از کشور بسیار پایین است یعنی چیزی در حدود بیش از یک درصد و این مسأله بسیار نگران نماینده است. این در حالی است که کشورهای عرب همسایه ما بیش از 35درصد دانشجو در خارج از کشور و مشغول تحصیل دارند. حتی ابتدای انقلاب، ما 170هزار دانشجو داشتیم که 100 هزار دانشجو خارج از کشور مشغول تحصیل بودند و در حال حاضر جمعیت دانشجویی ما بیش از 4میلیون است و از این تعداد، تنها 50 هزار دانشجو خارج از کشور مشغول تحصیل هستند. جالب است بدانید اوایل انقلاب 50 هزار دانشجو ما تنها در امریکا مشغول تحصیل بودند و برای من دردناک است آن موقع این آمارها، فرار مغزها نبود ولی الان آمار 50 هزار دانشجوی که تنها 12 هزار نفر آنها در امریکا مشغول تحصیل هستند به یک باره به فرار مغزها تعبیر می شود. به هرحال ما دنبال آن هستیم که یک چرخش ایجاد کنیم. کاری که در بنیاد ملی نخبگان به صورت جدی روی آن کار کردیم و باعث شد در 4 سال گذشته 1600 نخبه ما از 100 دانشگاه برتر دنیا به کشور خود برگردند و برنامه ای را توسعه داده ایم که بتوانیم یک محیطی را آماده کنیم که بچه های خارج از کشور بتوانند برگردند و برگشت تنها در یک اقتصاد دانش بنیان ایجاد می شود. چون اگر اقتصاد بر پایه منابع زیر زمینی باشد فرق یک آدم نخبه با عادی قابل درک نیست. در حال حاضر بسیاری از این عزیزان که به کشور بازگشتند در استارتاپ ها مشغول فعالیت هستند و جالب است بدانید بسیاری از استارتاپ هایی که در حال رفتن به بورس هستند، توسط همین افراد پیاده سازی شده اند. نخبه هایی که در گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و... مشغول به فعالیت بودند و الان در این استارتاپ ها فروش میلیاردی دارند از طرف دیگر از این تعداد

1600 نخبه که به کشور بازگشتند حدود 350 نفر نیز جزو اعضای هیأت علمی دانشگاه های کشور شدند. از نگاه من آمار پایین دانشجویان ما در خارج از کشور یک زنگ خطر محسوب می شود چون باید تبادل دانش با تمام دنیا وجود داشته باشد و در عین حال زمینه را به صورتی طراحی کنیم که دانشجویان ما بعد از اتمام تحصیل به کشور برگردند و بستر استفاده از دانش آنها

نیز مهیا باشد.

اواخر سال گذشته شما در گفت و گویی اعلام کردید برای فراوری 5 میلیون ماسک برای کادر درمان با شرکت های دانش بنیان قرارداد امضا شده، آیا این امکان وجود ندارد شرکت های دانش بنیان برای عموم مردم ماسک با قیمت پایین فراوری نمایند چون در حال حاضر راه کنترل و پیشگیری از کرونا توصیه به استفاده از ماسک است و در عین حال بالا بودن قیمت ماسک به صورتی است که شاید برای قشر کم درآمد، تهیه آن چندان آسان نباشد آیا برای حل این معضل معاونت برنامه خاصی دارد؟

شرکت های دانش بنیان در فراوری ماسک در حوزه نانو فعال هستند. البته من در آن گفت و گو درمورد فراوری دستگاه ماسک توسط شرکت های دانش بنیان حرف زدم تا آنجا که در حال حاضر همه ماسک های نانو در داخل فراوری می شود؛ زمانی که کرونا، تازه در کشور شیوع پیدا نموده بود ظرفیت فراوری ماسک کشور 200 هزار تا بود که از این تعداد، مقدار کمی فراوری می شد. اما ظرف یک ماه، اولین شرکت دانش بنیان ما توانست اولین دستگاه فراوری ماسک نانو را بسازد، در ادامه چند شرکت دیگر نیز به این چرخه فراوری دستگاه افزوده شدند. در حال حاضر ما صادر نماینده دستگاه فراوری ماسک نانو هستیم. توجه داشته باشید اطلاعات ما در خصوص این بیماری نیز توسعه پیدا نموده و الان به این نتیجه رسیده ایم که ماسک های پارچه ای و قابل شست و شو هم برای کنترل این بیماری قابل استفاده است و این موارد اطلاعات جدید پزشکی در خصوص این بیماری است که تعیین نموده هر نوع ماسکی قابل استفاده است و با آموزش هایی که دکتر حریرچی(معاون کل وزارت بهداشت) دادند براحتی هرکس می تواند از یک پیژامه نیز ماسک فراوری کند. به هرحال من خشنود هستم در حال حاضر بیش از

5 میلیون ظرفیت فراوری ماسک داریم.

شرایط فراوری ماسک برای مردم به چه صورتی است؟

ظرفیت فراوری ماسک در داخل کشور روزانه بیش از 10 میلیون است.

پس چرا در دسترس نیست؟

در دسترس هست.

اما با قیمت بسیار بالا، قبول دارید؟

قیمت برمی شود به نظارت در بازار و موارد دیگر، اتفاقی که بتازگی افتاد و ما به آن معترض بودیم ممنوعیت صادرات ماسک بود و به نوعی وقتی صادرات ممنوع شود قیمت تا حدودی پایین می آید. خیلی از شرکت ها فراوری داشتند برای صادرات چرا که با این قیمت دلار برای آنها صادرات صرفه مالی داشت و این وسط بسیاری از شرکت ها هم برای صادرات ماسک مذاکره نموده بودند و تعدادی در حال صادرات بودند اما خوب با این ممنوعیت خسارت زیادی به این شرکت ها وارد شد.

آیا آماری در دست هست که با شیوع کرونا شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها توانسته اند چه خدماتی را به کادر درمان یا مردم ارائه دهند؟

من خاطرم هست که روزهای اول شیوع کرونا در امریکا 4 بیمار را به یک دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) وصل می کردند حتی نمونه هایی ساخته بودند که 8 بیمار به یک دستگاه ونتیلاتور متصل می شد. این اتفاق وحشتناکی بود و خودشان هم در جریان بودند که از این 8 نفر، تعدادی قربانی می شوند ولی ما این اتفاق های تلخ را در کشور خودمان نداشتیم. دقت کنید ساخت یک دستگاه ونتیلاتور آسان نیست و هزینه هر کدام بین 200 تا 300 میلیون تومان هست البته این قیمت داخلی است چرا که قیمت بین المللی آن خیلی بیشتر است و در یک مقعطی این دستگاه در بازار وجود نداشت که بتوانیم آن را خریداری کنیم؛ چون امریکایی ها و اروپایی ها ریخته بودند در بازار و هر چی از دستگاه ونتیلاتور گرفته تا وسایل اتاق آی سی یو و مواد ضدعفونی را خریده بودند و ما همه اینها را توسط شرکت های داخل فراوری کردیم و در حال حاضر احتیاج نیست وسیله ای برای این بیماری از خارج کشور وارد شود.

در حال حاضر شرایط ساخت واکسن کرونا در کشور در چه مرحله ای است؟

برای فراوری واکسن کرونا ما با 6 شرکت و پژوهشگاه قرارداد داریم که از این تعداد، 2قرارداد خوب پیش رفته و به مرحله کارآزمایی بالینی حیوانی رسیده ولی هنوز احتیاج است که صبر کنیم، چون کرونا یک ویروس بشدت پیچیده است و در تمام دنیا نیز شرایط ساخت واکسن به همین حالت است اگر ویروس یک ویروس ساده بود واکسن انسانی آن خیلی زود ساخته شده بود.

کمتر از یکسال از عمر دولت باقی مانده در این مدت چه طرح هایی هست که تمایل دارید حتماً به نتیجه برسد؟

من بشدت تمایل دارم بحث مراکز دانش بنیان در کشور تثبیت شود و برای رسیدن به این هدف در این مدت باقی مانده هر کاری احتیاج باشد انجام خواهم داد که دیگر برگشت نداشته باشیم. وقتی شاهد هستم این روزها همه در خصوص اقتصاد دانش بنیان صحبت می نمایند این یک دستاورد عظیم است. من هرگز یادم نمی رود که در دانشگاه خودم یعنی دانشگاه صنعتی شریف که در آن عظیم شدم به عنوان دانشجو وارد و الان استاد آن هستم مرا مسخره می کردند که این بچه بازی راه انداخته است. وقتی اولین مرکز نوآوری راه اندازی شد گفتند فلانی در دانشگاه سوپرمارکت باز نموده و الان خوشبختانه کل دانشگاه تبدیل به مرکز نوآوری شده است. از نگاه من کل این شهر باید به مرکز نوآوری تبدیل شود. چون توسعه کشور زمانی اتفاق می افتد که کل شهر تهران تبدیل شود به پارک علم و فناوری و این بچه ها بتوانند براحتی در آن کار نمایند و اگر کسی کارآفرین است باید بتواند از داخل اتاق خود این کار را انجام دهد. این دقیقاً کاری است که ما در ناحیه های نوآوری داریم انجام می دهیم. ولی متأسفانه برخی از دوستان در وزارت علوم می خواهند برای این ناحیه های نوآوری قانون بگذارند و قانون محدودیت ایجاد می نماید و با قانون، نوآوری از بین می رود و دیگر توسعه ایجاد نمی شود و به تبع آن مالی شکل نخواهد گرفت. اقتصاد نوآور به یک ذهن وحشی احتیاج دارد که به هر سمت برود و نوآوری ایجاد کند. ما به عنوان دولت، تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که جلوی آن را نگیریم و محدودیت برای آن ایجاد نکنیم. خوشبختانه با یاری رهبری سال جاری شرایط بودجه ما بهتر خواهد شد و ما سرمایه گذاری لازم را در این حوزه انجام خواهیم داد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5129

به "ایران منحصر بفردترین زیست بوم استارتاپی منطقه را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران منحصر بفردترین زیست بوم استارتاپی منطقه را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید