از تجربه تلخ فوتبال در والیبال درس بگیریم، ویروس خشونت را بُکشیم

به گزارش هیو بلاگ، به گزارش خبرنگاران، تماشای یک رویداد ورزشی می تواند برای ساعتی ذهن و روح طرفدار را درگیر خود کند و به او حس لذت و یا خشم را دهد. لذتی که در فضای سالم و به دور از تنش به طرفدار علاقه مند به ورزش حسی سرشار از هیجان مثبت دهد یا برعکس او را درگیر فضایی ملتهب و پرتنش کند.

از تجربه تلخ فوتبال در والیبال درس بگیریم، ویروس خشونت را بُکشیم

این روزها بارها شنیده و دیده ایم که استادیوم های فوتبال به میدان جنگی برای بروز خشم درونی هوادارن تبدیل شده است و روز به روز بر شدت آن اضافه نموده می گردد.

آخرین اتفاق اتفاق افتاده در بازی روز یکشنبه دو تیم پرسپولیس و تراکتور سازی در استادیوم صدهزار نفری آزادی بود. استادیومی که در روزگار نه چندان دور مملو از حضور تماشاگران بود اما حال شاهد تعدا کمی هستیم اما همین تعداد هم با بروز خشونت زمینه ساز جنجال می شوند.

بازی جنجالی که خبرنگاران در گزارشی تحت عنوان بازی با جان تماشاگران در استادیوم آزادی/ سنگ پرانی به سمت رقیب! به توضیح آنچه در آزادی رخ داد پرداخت.

کمی آنطرف، خانه والیبال تهران نیز میزبان ملاقات دو تیم سایپا و شهرداری گنبد بود. مسابقه ای که خالی از حاشیه نبود و تعداد تماشاگران اندک گنبدی با راهنمایی لیدرهای خود به تحریک بازیکنان و سرمربی تیم سایپا پرداختند تا جو را متشنج نمایند. در روزی که سکوهای هوادارن سایپا با اندک هوادارن خود همراه بود باعث شد خشم نهفته در هوادارن شهرداری گنبد فقط معطوف به بازیکنان و سرمربی حریف باشد و این قائله با سردادن چند شعار غیر ورزشی و غیر اخلاقی انتها یابد.

سکوهای این روزهای والیبال شبیه به چند سال گذشته استادیوم های فوتبال است که اگر مانند فوتبال به دنبال ریشه یابی و دلیل این خشونت ها نباشیم باید کم کم شاهد بروز خشونت های کلامی به خشونت های فیزیکی باشیم. که در اینصورت والیبال هم از فضای آرام دور خواهد شد.

* برنامه بلند مدتی وجود ندارد

رضا شجیع استاد دانشگاه در تبادل نظر با خبرنگاران درباره شرایط نامساعد استادیوم ها و سرایت آن به سالن های والیبال گفت: موضوع این است که برنامه بلندمدت و سامان یافته ای برای حل این معضل در ورزش ایران وجود ندارد. در سرانجام و شروع هر فصل مسائل ورزش ما مجدداً شروع می گردد چرا که متولیان صرفاً معطوف به حل معضلات به صورت کوتاه مدت هستند و اصلاً برنامه بلندمدت و میان مدتی از سوی باشگاه ها و فدراسیون ها وجود ندارد.

* باید منتظر خشونت های کلامی به فیزیکی باشیم

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید نمود: بنابراین با انباشت چالش ها در ورزش روبرو هستیم و همین باعث ایجاد گره های مختلفی می گردد که با تداوم این شرایط باید منتظر باشیم خشونت ها از کلامی به فیزیکی کشیده گردد. صرفاً برخوردهای انضباطی در این زمینه کافی نخواهد بود و باید فراتر از این اقدام کنیم و نظام نامه اخلاق حرفه ای در حوزه های مختلف رشته های ورزشی داشته باشیم که وظایف کانون های هواداری و باشگاه ها معین گردد.

* دست هوادارن واقعی از استادیوم ها کوتاه می گردد

شجیع در ادامه گفت: نمی توانیم مقصر را پیدا کنیم و آنچه مسلم است این است که این مسائل به ورزش آسیب می زند و دست طرفداران واقعی را از استادیوم ها کوتاه می نماید و آنها مجبور هستند از تلویزیون مسابقات ورزشی را تماشا نمایند. همین نه تنها باعث آسیب های مالی به باشگاه ها و تیم ها می گردد بلکه طرفداران و تماشاگران واقعی را نیز از بین می برد.

وی در ادامه اضافه کرد: بدترین آسیب نیز این است که افرادی که شبیه به یکدیگر هستند تجمع شان در استادیوم ها و سالن های ورزشی بیشتر خواهد شد و در نتیجه آسیب جدی به رشته ورزشی خاص وارد می گردد.

* لیدرها در ایران خودجوش هستند

او درباره نقش لیدرها نیز گفت: لیدرها باید سازمان یافته باشند و در چارچوب باشگاه رفتار نمایند اما در ایران شاهد فعالیت لیدرها به صورت خودجوش هستیم و آنها بر اساس منافع فردی خود کار می نمایند در حالی که در هیچ کجای دنیا لیدرها به صورت خودجوش فعالیت ندارند. در دنیا لیدرها در چارچوب باشگاه ها فعالیت می نمایند و در قبال آن امتیازهایی مانند صندلی بهتر دریافت می نمایند.

شجیع در سرانجام گفت: خشونتی که اکنون در فوتبال ایران وجود دارد صدها برابر کمتر از خشونتی است که در گذشته فوتبال انگلیس بوده است. از این رو باید برخوردهای انضباطی با برنامه های فرهنگی عجین شده و در قالب دستورالعمل های اجرایی ابلاغ گردد. ضمن اینکه مدیران و مربیان نیز باید مسئولیت اخلاقی خود را بپذیرند.

همچنین ناصر شهنازی سرمربی تیم والیبال سایپا نیز درباره نقش لیدرها در جوسازی و حواشی ایجاد شده در سالن مسابقات نیز گفت: مربیان در این زمینه می توانند یاری بسیاری نمایند. لیدرها از مربیان حرف شنوی دارند و همچنین باید به حرف مدیران عامل باشگاه ها گوش دهند؛ اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تنش ها کمتر می گردد.

* جوانان برای تخلیه خود به سالن می آیند

شهنازی به شرایط اجتماعی نیز اشاره و اظهار کرد: بحث دیگر، شرایط اجتماعی جامعه است. جوانان برای تخلیه هیجانی خود، به سالن مسابقات می آیند نه برای تماشای یک مسابقه ورزشی. یک زمان سالن ها از تماشاگر پر می شد و همه از تماشای والیبال لذت می بردند اما اکنون جوانان برای خالی کردن خود به سالن می آیند چرا که تفریحات زیادی ندارند. در نتیجه شاهد این اتفاقات ناگوار هستیم و برای والیبال که یک ورزش دانشگاهی محسوب می گردد، اتفاق بدی است.

وی بیان نمود: البته همه تماشاگران قابل احترام هستند و ما نباید آنها را از تماشای والیبال محروم نموده بلکه باید فرهنگ سازی و ریشه یابی کنیم که منشأ این مسائل از کجا است. مطمئن باشید اگر مربیان و مدیران بخواهند، می توانند همه چیز را درست نمایند. زمانی قرار بود دوربین نصب نمایند که البته در حد شعار باقی ماند و در عمل چیزی اجرا نشد.

به گزارش خبرنگاران، حرف مشترک در صحبت های این استاد دانشگاه و مربی تیم والیبال تقویت کار فرهنگی است نه صرفا برخودهای انضباطی. پس از اتفاقات اتفاق افتاده در ملاقاتهای بازی سایپا - پیکان، سایپا - شهرداری گنبد، کاله - پیکان و ... متولیان و باشگاه ها باید توجه ویژه ای در این زمینه داشته باشند تا در نهایت شاهد فراری شدن طرفداران واقعی از سالن مسابقات نباشیم. بهتر است از اتفاقات تلخ فوتبال درس گرفته گردد تا والیبال که این روزها خود را برای حضور در المپیک مهیا می نماید و می تواند یکی از رشته های مدال آور ایران در آینده ای نه چندان دور در دنیا و المپیک تبدیل گردد به بیراهه نرود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1742

به "از تجربه تلخ فوتبال در والیبال درس بگیریم، ویروس خشونت را بُکشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تجربه تلخ فوتبال در والیبال درس بگیریم، ویروس خشونت را بُکشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید