ارزش سهام صندوق های ETF اعلام شد

به گزارش هیو بلاگ، نشست خبری معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد درباره واگذاری سهام دولت در بانک های ملت، تجارت و صادرات و بیمه های البرز و اتکایی امین به وسیله صندوق واسطه گری مالی یکم (ETF) امروز (سه شنبه 1399/2/23) در وزارت امور مالی و دارایی برگزار گردید.

ارزش سهام صندوق های ETF اعلام شد

به گزارش ایسنا، عباس معمارنژاد در این نشست اظهار کرد: دولت چند روش برای واگذاری سهام زیرمجموعه های خود داشت که یکی از این روش ها واگذاری به شکل بلوکی بود که بر اثر این اتفاق، دولت می توانست با قیمت بالاتری سهام خود را عرضه کند، اما تعداد کمتری می توانستند در پذیره نویسی این سهام شرکت نمایند.

ویژگی های صندوق های ETF

وی ادامه داد: روش دیگری که براساس قانون بودجه امسال معین شده، صندوق های ETF است که اولین ویژگی آن این است که همه مردم ایران فارغ از داشتن کد بورسی، محدودیت سنی، شغلی و... می توانند خریدار بالقوه این سهام باشد. با این روش وسعت واگذاری بسیار افزایش پیدا می نماید.

قیمت سهام بانک ها و بیمه ها در صندوق های ETF

معمارنژاد اضافه نمود: براساس قانون و مصوبه دولت، متوسط قیمت واحد های این صندوق ها سی روز قبل از فراخوان آگهی که روز 13 اردیبهشت بود، از آن 20 درصد تخفیف درنظر گرفته شده است. سهم بانک تجارت در صندوق، قیمت هر سهام آن 104 تومان است که دیروز قیمت این سهام در بورس 206 تومان بوده بانک صادرات معادل 107 تومان که دیروز در بورس 212 بوده و هر یک از سهم بانک ملت معادل 1045 تومان در صندوق است که دیروز قیمت آن 2095 بود. بیمه البرز معادل 767 تومان قیمت هر سهم آن در صندوق بوده که دیروز در بورس 1168 تومان و بیمه اتکایی امین هم 593 در صندوق قرار گرفته است. مقایسه این قیمت ها می گردد منفعتی که مردم با خریداری این سهام بهره مند خواهند شد.

در ادامه معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اجرای این طرح به بودجه یاری می نماید، گفت: هدف دولت و وزارت اقتصاد از واگذاری سهام این بانک ها منفعت مردم و کسانی است که این سهام را خریداری می نمایند و همچنین، مردمی کردن اقتصاد و نفوذ بازار سرمایه در سطح کشور است.

هر یونیت ETF معادل 10 هزار تومان

به گفته وی کل ارزش سهام بانک ها و بیمه های موجود در ETF ها به قیمت دیروز معادل 32 هزار میلیارد تومان است، ولی ما از مردم حدود 17 هزار میلیارد تومان پول دریافت می کنیم. دوره پذیره نویسی از 14 تا 31 اردیبهشت ادامه پیدا می نماید. هر یونیت این صندوق معادل 10 هزار تومان است و ترکیبی از سهام بانک ملت، صادرات، تجارت، بیمه البرز و اتکایی امین است.

سقف سرمایه گذاری در صندوق معادل 2 میلیون تومان

معمارنژاد اضافه نمود: سقف سرمایه گذاری مردم در این صندوق ها معادل 2 میلیون تومان درنظر گرفته شده است که تقریبا این 2 میلیون به قیمت امروز دو برابر خواهد شد. اگر تعداد پذیره نویسی زیاد باشد، تسهیم به نسبت خواهیم کرد که به نسبت کسانی که در شرکت سهام دارند به نسبت به سهامشان، سود خود را دریافت خواهند کرد.

وی درباره راه های شرکت در این صندوق ها، اظهار کرد: کسانی که در این زمان کد بورس داشته باشند به وسیله کارگزاری های خود می توانند سهام خریداری نمایند و همچنین می توانند به وسیله سامانه های مورد نظر در این زمینه هم استفاده نمایند. برای پذیره نویسی این صندوق ها نیازی به کد بورسی نیست و به وسیله درگاه های حضوری و غیرحضوری بانک ها می توانند اقدام نمایند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: کف سرمایه گذاری در این صندوق ها 10 هزار تومان و سقف آن دو میلیون تومان است. افراد می توانند به دفعات تا سقف دو میلیون تومان در این صندوق ها سهام خریداری نمایند.

وی اضافه نمود: پس از انتها پذیره نویسی اطلاعات از بانک ها را جمع آوری می کنیم و پس از یک هفته واحد های تخصیص یافته به هر خریدار را اعلام می کنیم. اگر بیش از حد پدیره نویسی شده باشد هم بعد از یک هفته معلوم می گردد و ما پول مردم را بازمی گردانیم. بعد از دو ماه از انتها پذیره نویسی، واحد های این صندوق ها در بورس قابل معامله است. دو ماه برای کسانی که کد بورسی ندارند، فرصت برای دریافت این کد است.

داشتن حساب برای پذیره نویسی در ETF الزامی نیست

به گفته معمارنژاد داشتن حساب برای تمام متقاضیان این صندوق ها اجباری نیست. این طرح با سهام عدالت فرق می نماید، تمام افرادی که دارای کد ملی ایرانی هستند، برای پذیره نویسی این صندوق ها می توانند مشارکت نمایند.

وی درباره سود این واحد های سرمایه گذاری گفت: سود سهام این بانک ها و بیمه های موجود در این صندوق ها مربوط به سود سالانه خود واحد ها است و افزایش سهام متعلق به واحد های سرمایه گذاری است. افزایش قیمت این صندوق ها متعلق به دارندگان واحد های سرمایه گذاری این صندوق است. ما امکان بازارگردانی هم برای این صندوق فراهم نموده ایم که معادل هزار و 43 میلیارد از وجوه این صندوق برای مردم و بازارگردانی و در صورتی که مردم می خواهند سهام خود را بفروشند، است و در غیر اینصورت به مدیر این صندوق اختیار داده شده که از این مبلغ سپرده گذاری کند که سود آن متعلق به دارندگان این واحد ها است.

ریسک سرمایه گذاری در ETF بسیار پایین است

معمارنژاد اضافه نمود: یکی دیگر از قابلیت های این صندوق ها، ریسک سرمایه گذاری در این صندوق ها بسیار کمتر است. اشخاص حقوقی در این پذیره نویسی نمی توانند مشارکت نمایند اما، بعد از دو ماه اشخاص حقوقی می توانند سهام این صندوق ها را خریداری نمایند.

به گفته وی دولت تا انتها برنامه ششم مدیریت این صندوق ها را برعهده دارد و هر کسی که بیش از یک دهم درصد از این واحد های صندوق داشته باشد می تواند در مجمع شرکت کند و حق تصمیم گیری دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سازمان میراث فرهنگی: سازمان میراث فرهنگی، با وبسایت مجموعه میراث فرهنگی ایران همراه باشید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3501

به "ارزش سهام صندوق های ETF اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش سهام صندوق های ETF اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید