آیا بازی با کامپیوتر به رشد فکری بچه ها کمک می کند؟

به گزارش وبلاگ فانتوپ، بازی با کامپیوتر برای بچه ها همواره این نگرانی را در والدین بوجود می آورد که نکند این گونه سرگرمی ها به مغز بچه هایشان آسیب برساند. در این مطلب شما با تاثیرات واقعی بازی با کامپیوتر به رشد فکری بچه هاتان آشنا خواهید شد.

آیا بازی با کامپیوتر به رشد فکری بچه ها کمک می کند؟

بچه ها زیر 5 سال استعداد عجیبی در استفاده از جدیدترین فناوری های هوشمند دارند .

دیگر خیلی عجیب نیست که ببینیم بچه ها دو- سه ساله با خونسردی تمام نشسته اند و انگشتشان را با اعتماد به نفس کامل روی تلفن های هوشمند و تبلت ها می کشند و یا دکمه بازی های کامپیوتری را فشار می دهند .

با آنکه والدین هنگام بازی بچه ها با ابزار کامپیوتری نفس راحتی می کشند اما ته دلشان همواره این نگرانی وجود دارد که نکند این گونه سرگرمی ها به مغز بچه هایشان آسیب برساند .

اما ظاهراً وقت گذراندن پای صفحه های کامپیوتری به ویژه اگر تجربه ای دو سویه باشد، برای یادگیری بهتر مفید است .

تحقیقات در دانشگاه ویسکانسن نشان داده است که بچه ها بین سنین 2 تا 3 سال بیشتر به صفحه ای عکس العمل نشان می دهند که از آن ها می خواهد بهشان دست بزنند تا صفحه ای که تعاملی با بچه ها ندارد .

این تحقیقات نشان داده است که هر چه صفحه ای بیشتر اینتراکتیو (دوسویه) باشد، بیشتر واقعی است و از دید یک کودک دو ساله جالب تر است و او خود را به آن نزدیک می داند .

هدر گریگوریان، استادیار دانشگاه ویسکانسن که این تحقیقات را انجام داده است، می گوید که صفحه های قابل لمس، قابلیت یادگیری بچه ها را افزایش می دهند .

وقتی او آزمایش دیگری در زمینه یادگیری کلمات انجام داد، باز نتیجه مشابهی گرفت .

او در این باره گفت: بچه های که با اسکرین های اینتراکتیو بازی می کنند با سرعت بیشتری یاد می گیرند و کمتر اشتباه می کنند اما تبدیل به یک نابغه نمی شوند فقط با این کار اطلاعات بیشتری دریافت می کنند .

بازی های کامپیوتری ابزار مفید برای بچه ها

پس والدین می توانند نفس راحتی بکشند. فرزندانتان با دنیا اطرافشان ارتباط برقرار و تعامل می کنند و این امری بسیار طبیعی است. در هر صورت، تکنولوژی چه به شکل تلفن هوشمند چه به شکل تبلت، ماندنی است. بسکمک از مدرسه های ابتدایی و پیش دبستانی، از آی پد (ipad) در کلاس ها استفاده می کنند. تکنولوژی و نحوه به کار گیری آن در برنامه آموزشی مدرسه ها گنجانده شده است .

هلن مویلت، رئیس موسسه آموزش پایه، نهادی خیریه ای که برای بهبود روش های آموزشی و کیفیت آموزش بچه ها زیر 5 سال فعالیت می کند، می گوید: من از آن افرادی نیستم که معتقدند نباید موبایل و تبلت را در اختیار بچه ها قرار داد. در صورتی که از این ابزار درست و به موقع استفاده شود، می توانند واقعاً جالب باشند و به یادگیری کمک کنند. به شرط آنکه در تمام مواقع و در ازای سایر سرگرمی های مفید دیگر از آن ها استفاده نشود .

اما خانم مویلت از این نگران است که والدین ممکن است الگوهای خوبی در این زمینه نباشند. او می گوید: من والدینی را می بینم که در حین راه رفتن اس ام اس می فرستند یا آنقدر غرق استفاده از ابزارشان هستند که با بچه هاشان به سختی ارتباط برقرار می کنند .

تحقیقات اخیری که در دانشگاه استرلینگ اجرا شده نشان می دهد که طرز برخورد خانواده با تکنولوژی در خانه نقش مهمی در نحوه ارتباط کودک با این ابزار بازی می کند .

این تحقیقات نتیجه می گیرد: تجربه بچه ها بین 3 تا 5 سال با فضای فرهنگی اجتماعی هر خانواده و سلایق شخصی هر کودک شکل می گیرد .

در ادامه نتیجه این تحقیقات آمده است: این تکنولوژی نیست که هدایت کننده و غالب بر تجربه بچه ها است بلکه خواسته های آن ها و فرهنگ خانواده است که نوع ارتباط بچه ها با این ابزار را تعریف می کند .

کریستین استیون، یکی از پژوهشگران در دانشگاه استرلینگ می گوید که بیشتر والدین خطر اعتیاد و خنثی شدن را درک می کنند. آن ها ساعت هایی را برای استفاده از ابزار و اسکرین های کامپیوتری و بازی و سایر فعالیت های داخل و خارج از خانه را مشخص می کنند .

عادت بد در بچه ها

اول کله معلق می زنم بعد می رم با موبایل مامانم بازی کنم

اما در میان کارشناسان اختلاف نظر جدی در این زمینه وجود دارد. دکتر آریک سیگمن، روانشناس می گوید که بچه ها امروزه بیشتر از هر زمان دیگر از طریق تلویزیون، کامپیوتر و وسایل دیگر به تماشای برنامه های مختلف می نشینند و یا بازی می کنند. به عقیده او این عادت بد می تواند موجب اعتیاد و افسردگی شود .

او تخمین زده است که بچه های که امروز به دنیا می آیند تا زمانی که هفت سالشان شود، یک سال کامل به صفحات وسایل الکترونیکی مختلف خیره شده اند. در صورت صحت این امر، کسی نمی تواند بگوید که این موضوع نگران کننده نیست .

مهم آن است که بچه ها باید از وقتی که پای اینگونه ابزار صرف می کنند نهایت استفاده را بکنند و تنها برنامه هایی برای آن ها دانلود شود که به یادگیری شان کمک می کند .

جکی مارش، پروفسور آموزش و پرورش در دانشگاه شفیلد می گوید در این زمینه باید تحقیقات بیشتری انجام شود .

او می گوید: ما خصوصیات آنچه فکر می کنیم یک برنامه خوب است را در اختیار مدرسه ها قرار می دهیم. تنها این اینکه یک آی پد در اختیار بچه ها قرار دهید کافی نیست، بلکه کیفیت این برنامه ها هم که در اختیارشان قرار می دهید مهم است .

پرورش مهارت ها در بچه ها

به نظر او برنامه های با کیفیت کامپیوتری و به خصوص نرم افزارهای مختلف می تواند به بچه ها استثنایی (بچه های که مسائل یادگیری دارند)، کمک کند تا مهارت هایی را که فاقد آن هستند کسب کنند .

فضاهای آنلاین همچنین به بچه ها این فرصت را می دهد که با اعتماد به نفس به یاد دریافت چیزی مشغول شوند که شاید در فضای خانه یا مدرسه نتوانند آن را انجام دهند .

توصیه پرفسور مارش به والدین این است که برای بچه ها زیر 6 سال مجموعا روزی دو ساعت وقت صرف کردن پای تلویزیون و کامپیوتر کافی است .

برای بچه ها زیر 6 سال مجموعا روزی دو ساعت وقت صرف کردن پای تلویزیون و کامپیوتر کافی است .

پروفسور مارش اضافه می کند که با آنکه تعداد کمی از کارشناسان معتقدند وقت صرف کردن پای کامپیوتر و سایر وسایل الکترونیکی ناسالم است، اما شواهدی وجود ندارد که ثابت کند این کار برای پرورش مغزی بچه ها زیان آور است .

تحقیقات نشان داده است که بچه ها به سرعت حوصله شان از یک نوع رسانه سر می رود و معمولاً در کنارش با اسباب بازی های دیگر و یا دویدن و جنب و جوش بیرون از خانه خود را سرگرم می کنند .

خانم مویلت می گوید: ما خیلی نگران مقدار زمانی هستیم که فرزندانمان جلوی کامپیوتر و تبلت و موبایل صرف می کنند اما بچه ها ما خیلی کنجکاو و باهوش هستند. بچه ها در معرض خیلی چیزها قرار می گیرند که توجهشان را جلب می کند .

شاید هم بچه ها فقط می خواهند به اندازه بزرگسالان از تکنولوژی جدید لذت ببرند.

منبع: سایت اطلاع رسانی و خدمات الکترونیک

منبع: ستاره

به "آیا بازی با کامپیوتر به رشد فکری بچه ها کمک می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بازی با کامپیوتر به رشد فکری بچه ها کمک می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید